فخری گلستان درگذشت(+ عکس)

IMAGE634772748287533118  فخری گلستان درگذشت(+ عکس)

مریم فخر اعظم تقوی شیرازی معروف به فخری گلستان – سفالگر خودآموخته – در سن ۸۷ سالگی درگذشت…

 

لیلی گلستان – دختر این هنرمند سفالگر- در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مادرم در سال ۱۳۰۴ به دنیا آمد و بعد از گرفتن دیپلم، در سن ۱۷ سالگی با پسرعموی خود «ابراهیم گلستان» ازدواج کرد و از همان زمان با نام فخری گلستان شناخته می‌شد.
او در سن ۵۰ سالگی به صورت کاملا خودآموخته به هنر سفالگری روی آورد.
این هنرمند اضافه کرد: ایشان تا پیش از این در هیچ شاخه هنری فعالیت نداشت و در دوران حیات‌شان مسئولیت پرورشگاهی را بر عهده داشت که فرزندان افراد معتاد را تربیت می‌کرد و تمام این سال‌ها افرادی تحصیل کرده را به جامعه تحویل داد.
وی یادآور شد: مادرم بعد از انقلاب به شکل خودآموخته به هنر سفالگری روی آورد و به طرز باورنکردنی‌ هنری مدرن داشت. ایشان در فاصله این سال‌ها حدود ۱۰ نمایشگاه انفرادی در گالری گلستان و در چند بینال تخصصی نیز حضور داشت و سال گذشته نیز از سوی بینال سفالگری مورد تقدیر قرار گرفت.
گلستان با اشاره به هنر مادرش و آثاری که از این هنرمند باقی مانده به ایسنا گفت: ایشان کارگاه کوچکی همراه با یک کوره در حیاط خانه‌اش داشت و همان جا سفالگری می‌کرد،اما از آنجایی که نمایشگاه‌هایش بسیار موفق بود همواره با استقبال روبرو می‌شد و اکثر کارهایش به فروش رسید.
مدیر گالری گلستان ، بیشتر کارهای خوب مادرش را قبل از هر نمایشگاه خریداری کرده و در حال حاضر جزو گنجینه شخصی‌اش نگهداری می‌کند.
او در پایان گفت: ایشان بیماری خاصی نداشت، اما از مرگ پسرش «کاوه گلستان» ضربه بزرگی خورد که فکر می‌کنم علاوه بر کهولت سن، تحمل داغ فرزند یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ ایشان بود.
گلستان درباره زمان و چگونی خاکسپاری مادرش‌، گفت: هنوز برنامه دقیق تدفین ایشان مشخص نیست ، اما به درخواست خودشان مراسم بسیار کوچک و خانوادگی برگزار خواهیم کرد.
فخری گلستان روز گذشته ـ ۱۶ تیر ماه ـ از دنیا رفت.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.