فرآورده‌های زنبور عسل

جام جم آنلاین: وقتی برای خرید عسل به برخی مراکز عرضه آن مراجعه می‌کنیم در میان انواع و اقسام عسل‌های تک‌گل و چند گل با فرآورده‌هایی چون ژله رویال، گرده گل، بره موم و… مواجه می‌شویم.

گاهی نیز عسل‌هایی را می‌بینیم که با این فرآورده‌ها ترکیب شده و عرضه می‌شود، اما ژله رویال و گرده گل چگونه تهیه می‌شود و چه خاصیتی دارد؟

ژله رویال یک ماده غلیظ لیمویی یا کرم‌رنگ است که از غدد سر زنبورهای کارگر ترشح می‌شود و تنها غذای اصلی ملکه زنبورهاست.

بد نیست بدانید زنبور کارگر و زنبور ملکه از نظر تخم اولیه هیچ تفاوتی با هم ندارند، اما به دلیل آنکه ملکه به طور دائم از ژله رویال تغذیه می‌کند، چهار تا شش سال طول عمر داشته و قدرت باروری بسیار بالایی دارد.

این در حالی است که زنبور کارگر تنها پنج تا شش هفته زنده است و توانایی جفت‌گیری و تولید مثل ندارد. تحقیقات نشان داده است عمر طولانی، قدرت تخم‌ریزی فوق‌العاده و جثه زیبا و بزرگ ملکه به دلیل خواص مغذی ژله رویالی است که مصرف می‌کند.

این ژل سرشار از املاح معدنی و ویتامین‌های گروه B، E و هورمون‌های جنسی است. به همین دلیل است که مصرف آن توسط انسان با تنظیم و تعدیل هورمون‌های جنسی موجب تحریک تمایلات و فعالیت جنسی و افزایش ضریب باروری می‌شود و گاماگلوبین آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای درمان ضعف، لاغری و کم‌اشتهایی مفید و کاهنده موثر استرس و بی‌خوابی است.

محققان معتقدند که ژله رویال حاوی مواد پروتئینی است که در زیبایی و جوانی پوست بسیار موثر است و می‌تواند امراض عصبی را التیام بخشد.

قابل توجه آنکه این ژله به دلیل آنزیم‌ها و هورمون‌های طبیعی حساس به نور و اکسیژن هوا بوده و باید در جای خنک و تاریک نگهداری شود.

گرده گل دانه‌های ریزی است که در قسمت انتهایی پرچم گل قرار دارد و تنها عامل برای بارور کردن گیاه است. زنبور عسل برای تامین نیازهای پروتئینی و ویتامینی خود و نوزادان، آن را به صورت ساچمه روی پاهای عقب درون کیسه‌ای مخصوص ذخیره و به درون کندو می‌برد.

در مناطقی که گرده گل به وفور یافت می‌شود، پرورش‌دهندگان با نصب تله گرده‌گیر جلوی راه پرواز زنبور، آن را جمع و خشک می‌کنند.

گرده گل سرشار از اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین‌ها، املاح معدنی و هورمون‌هاست و می‌تواند برای کسانی که سیستم ایمنی و عصبی ضعیفی دارند، مفید باشد.

تحقیقات نشان داده است که مصرف گرده برای سلامت پروستات موثر است. گرده به دلیل روی فراوانی که دارد در درمان التهاب پروستات، نازایی و ناتوانی جنسی مردان اثر قابل‌توجهی داشته، گردش خون را بهتر کرده، باعث افزایش قدرت فیزیکی و فکری بدن بخصوص در سال‌های پیری می‌شود و مصرف آن برای افرادی که از خستگی مفرط رنج می‌برند مفید است.

قابل توجه آنکه افرادی که به گرده و بوی گل‌ها حساسیت دارند و دچار تنگی نفس و آسم می‌شوند بهتر است این فرآورده را با نظر پزشک متخصص مصرف کنند.

فاخره بهبهانی – گروه سلامت


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.