فرش ایرانی در رکوردهای گینس

اگر فرانسوی ها به عطر شهره اند و سوییسی ها به ساعت، اگر آلمانی ها به بنز می نازند و هلندی ها به گل، ایرانی ها هم با فرششان شناخته می شوند و فرش ایرانی در جهان نامدار است.

فرش ایرانی مجموعه ای از “ترین” هاست. قدیمی ترین فرش دنیا که “پازیریک” نام دارد ایرانی است. گران ترین فرش دنیا که در حراج کریستی به فروش رفته است، ایرانی است. ریزباف ترین فرش و کوچک ترین فرش دنیا هم ایرانی هستند و البته “بزرگترین” فرش دستباف جهان نیز ایرانی است.

فرشی که نزدیک به ۶ هزار مترمربع مساحت دارد و به تازگی در کتاب رکوردهای جهانی گینس به ثبت رسیده است.

گینس کتابی مرجع است که مجموعه ای از رکوردهای جهانی را در خود جای داده و هرسال بازنگری شده و رکوردهای تازه در آن قرار می گیرند. این کتاب خود رکورد دار پرفروش ترین کتاب دنیا بوده و برای جهانیان شناخته شده است و حالا بزرگترین فرش دستباف دنیا نیز جایی ویژه برای خود در این کتاب دست و پا کرده است.

بزرگترین فرش دستباف جهان که به سفارش امارات متحده عربی و توسط شرکت سهامی فرش ایران تولید شده است، حاصل تلاش روزانه ۱۲۰۰ بافنده در مدت ۱۸ ماه بوده است که اکنون زینت بخش مسجد شیخ زاید در شهر ابوظبی شده و چشم گردشگران و نمازگزاران را به هنر ایرانی خیره می کند.

با گذشت چند سال از اتمام تولید این فرش بی نظیر و گسترده شدن آن در ابوظبی، سرانجام رایزنی های شرکت سهامی فرش ایران با نمایندگان گینس به نتیجه رسید و رکورد بزرگترین فرش دستباف دنیا برای کشورمان به ثبت رسید.

از ویژگی های خاص این فرش، تعبیه شدن خطوط برجسته ای در زمینه آن است که از فاصله دور دیده نمی شود اما از فاصله نزدیک برای ایجاد صف نماز به کمک نمازگزاران می آید و نظمی خاص را به این صفوف می دهد.

بافندگان هنرمند ایرانی بیش از ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون گره بر این فرش زده اند و با تولید این دستبافته بی همتا، رکوردی جالب توجه را برای ایران اسلامی رقم زده اند.

گواهی ثبت این فرش به عنوان بزرگترین فرش دستباف دنیا چندی پیش از سوی متولیان رکوردهای گینس به شرکت سهامی فرش ایران ارسال شد و اکنون افتخاری دیگر نیز برای هنرمندان این سرزمین تثبیت شده است.

و این رکورد متفاوت از دیگر رکوردهاست که بدون پشتوانه فرهنگی و بومی فقط لقب “ترین” را یدک می کشند بلکه باری از هنر و فرهنگ و تمدن این سرزمین را با خود به همراه دارد.

محمدرضا عابد

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.