فرش جادویی که افتادن فرد را پیش‌بینی می‌کند

محققان موفق به طراحی فرش جادویی شده‌اند که با تهیه نقشه ای از الگوی راه رفتن، احتمال افتادن فرد را پیش بینی می‌کند.

تنها در کشور انگلیس بیش از ۵۰ درصد از موارد بستری شدن افراد بالای ۶۵ سال به حوادث ناشی از افتادن مربوط می‌شود.

در فرش هوشمند که توسط محققان دانشگاه منچستر طراحی شده است، فیبرهای نوری پلاستیکی و حسگرهای الکتریکی در لایه زیرین فرش جاسازی شده است؛ با کمک این حسگرها نقشه ای از الگوی راه رفتن تهیه شده و احتمال سقوط فرد پیش بینی می شود.

زمانی که فرد بر روی فرش راه می رود، فیبرهای نوری بوسیله حسگرهای الکترونیکی کوچک در لبه فرش، سیگنال هایی را به رایانه ارسال کرده و سیستم نیز بصورت لحظه ای نقشه ای را بر اساس الگوی راه رفتن فرد ترسیم می کند.

این فرش با استفاده از روش توموگرافی مشابه اسکنرهای بیمارستانی و تاباندن نور در زیر سطح فرش، این نقشه دو بعدی را تهیه می کند.

دکتر «پاتریشیا اسکالی» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می کند: فرش هوشمند طیف وسیعی از اطلاعات در خصوص وضعیت فرد از جمله سنجش شیمیایی مایعات بدن تا تغییرات بیومکانیکی را جمع آوری می کند و از این فناوری می توان در بیمارستان ها، مراکز نگهداری از سالمندان و معلولان استفاده کرد.

فرش هوشمند علاوه بر پیش بینی سقوط ناگهانی، می تواند بروز اختلال در الگوی راه رفتن فرد را که توسط افراد خانواده براحتی قابل تشخیص نیست، شناسایی کند که این مسأله از بروز حادثه در آینده و مشکلات شکستگی استخوان بویژه در سالمندان پیشگیری می کند.

محققان معتقدند که این فناوری همچنین می‌تواند برای شناسایی نشت مواد شیمیایی یا آتش سوزی مورد استفاده قرار گیرد.

دستاورد محققان دانشگاه منچستر در طراحی فرش هوشمند در کنفرانس اپتیک Photon 12 در دانشگاه دورهام انگلیس معرفی شد.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


Latest news from our site

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.