فروش خاک به جای کود آلی

فروش خاک به جای کود آلی

کودهای تقلبی با قرار گرفتن خاک در کیسه‌های با آرم شرکت‌های اسپانیایی به قیمت ۱۸ الی ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های آلی و زیستی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: کودهای تقلبی آلی و زیستی با حجم زیادی در بازار عرضه می‌شود.

سیامک علیزاده افزود: خاک معمولی داخل کیسه ریخته شده و آرم شرکت‌های اسپانیایی بر روی آن زده می‌شود و به قیمت ۱۸ الی ۲۰ هزار تومان به جای کود فروخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای برخورد با فروشندگان کودهای تقلبی خلع قانونی وجود دارد و تنها می‌توان جلوی فروش آن را گرفت و امکان برخورد قانونی نیست.

فعال بخش خصوصی ادامه داد: برای جلوگیری از فروش کودهای آلی و زیستی بی‌کیفیت، نمونه کودهای تولیدی به مؤسسه تحقیقات خاک و آب فرستاده می‌شود و در صورت تأیید این مؤسسه، انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های آلی و زیستی بر روی آن برچسب تأیید کیفیت می‌زند.

علیزاده با بیان اینکه سهم کودهای آلی و زیستی در بخش کشاورزی ناچیز است، تصریح کرد: با استفاده از ترکیب کودهای شیمیایی و زیستی علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید و کمک به حفظ محیط زیست می‌توان میزان عملکرد محصولات کشاورزی را حفظ کرد.

وی یادآور شد: کودهای آلی و زیستی توان تأمین ۴۰ درصد نیاز مصرف کود در کشور و ظرفیت تولید ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تنی در سال را دارند.

علیزاده در پایان تأکید کرد: برای هر هکتار زمین کشاورزی یک شیشه ۱۱۰ میلی‌لیتری کود زیستی کافی است، ولی در صورتی که قرار بر استفاده از کود شیمیایی باشد، باید دو گونی ۵۰ کیلویی استفاده شود./

 

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910723-01

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.