فروش نفت به مردم به تاخیر افتاد/ نرخ سود هنوز از سوی بانک مرکزی تایید نشده است

۲۸م آذر ،

چکیده: اوراق سلف نفتی با تاخیر عرضه می‌شود؛ این اوراق قرار بود دوم دی ماه امسال عرضه شود.

اوراق سلف نفتی که قرار بود دوم دی ماه امسال عرضه شود به سبب تعیین نشدن نرخ سود قطعی این اوراق توسط بانک مرکزی با تاخیر منتشر خواهد شد.

در صورت مشخص شدن نرخ سود قطعی، اوراق سلف نفتی در ۱۲ یا ۱۳ دی‌ماه منتشر می‌شود. اما این احتمال نیز وجود دارد که به سبب انتشار یافتن این اوراق برای اولین بار در کشور و مشکلات مربوط به آن عرضه این اوارق در این تاریخ نیز عملی نشود.

پیش از این نیز مدیرعامل تامین سرمایه امید نیز تایید کرده بود که به سبب پیچیدگی های موجود نمی‌توان تاریخ دقیقی برای عرضه اوراق سلف نفتی مشخص کرد.

معاملات سلف در دو دسته ساده یا موازی صورت می گیرد که در معاملات ساده، تا زمان تحویل کالا، امکان فروش گواهی از سوی خریداران وجود ندارد و خریداران نمی توانند در بازارهای ثانویه حضور یابند، اما شرکت کنندگان در معاملات سلف موازی، مجازند گواهی خریداری شده را حتی قبل از تحویل کالا در بازار ثانویه به فروش برسانند.

براین اساس جذابیت معاملات سلف موازی، شرکت ملی نفت ایران را بر آن داشت که این روش معاملاتی را انتخاب کند تا خریداران، انگیزه بیشتری برای حضور در این بازار داشته باشند.

در این معاملات، دارایی پایه یک بشکه نفت خام است و دوره سلف، سه ساله است و سود پیشنهادی شرکت ملی نفت ایران برای اوراق سلف، به صورت ارزی سالانه ۱۰ درصد و به صورت ریالی سالانه ۸ درصد است.

شرکت ملی نفت ایران پیشنهاد داده است که برای تعیین سود ریالی، عدد اولیه ارزی در نرخ تسعیر دلار ضرب شود و سپس سود سالانه هشت درصدی به آن تعلق گیرد.

حجم عرضه اولیه اوراق سلف نفتی یک میلیون و سقف آن ۵میلیون بشکه نفت خام است و بانک سپه، به عنوان کارگزار و عامل عرضه با شرکت ملی نفت ایران همکاری می کند.

شرکت ملی نفت ایران، عرضه کننده اوراق سلف نفتی در کشور است و این اوراق با ضمانت وزارت نفت و در شعب منتخب بانک سپه به فروش می رسد.

منابع حاصل از فروش این اوراق در پروژه‌های پارس جنوبی و میادین مشترک نفتی سرمایه گذاری می‌شود.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.