فروش کتاب‌های الکترونیکی از چاپی جلو زد

برای نخستین بار در آمریکا

این گزارش نشان می‌دهد که در فصل اول سال ۲۰۱۲، درآمد حاصل از فروش کتاب‌های الکترونیکی در اینترنت برای نخستین بار از کتاب‌های چاپی جلد مقوایی پیشی گرفت. این آمار از یکهزار و ۱۸۹ ناشر جمع‌آوری شده که کتاب‌های کودکان شامل آنها نمی‌شود. در مجموع، ناشران آمریکایی از فروش کتاب‌های الکترونیکی رده بزرگسال در فصل اول ۲۰۱۲ حدود ۳/۲۸۲ میلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند. این آمار رشد ۴/۲۸ درصدی را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نشان می‌دهد. فروش کتاب‌های الکترونیکی رده جوانان و کودکان از این هم بهتر بوده و با رشد ۲۳۳ درصدی به ۳/۶۴ میلیون دلار رسیده است. فروش کتاب‌های چاپی بزرگسالان نیز در این بازه زمانی با رشد همراه بوده، اما این رشد نسبتا کم بوده است. در واقع، فروش کتاب‌های چاپی رده بزرگسال در فصل اول ۲۰۱۲ با ۷/۲ درصد رشد به ۶/۲۲۹ میلیون دلار رسیده است.

دلیل رشد کتاب‌های الکترونیکی چیست؟
افزایش ابزارهایی با قابلیت خواندن متن، همانند تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند کاربران را به خواندن کتاب‌های الکترونیکی تشویق کرده است. مرکز تحقیقاتی Pew در گزارشی در ماه آوریل گذشته اعلام کرد که وابستگی شدیدی میان فروش ابزارهای متن‌خوان و تقاضا برای کتاب‌های الکترونیکی در تعطیلات وجود دارد.
در مورد کتاب‌های جلد کاغذی این قضیه کمی متفاوت است. فروش این کتاب‌ها هنوز از هم فروش کتاب‌های الکترونیکی‌شان جلوتر است. فروش کتاب‌های جلد کاغذی در آمریکا در فصل اول ۲۰۱۲ به ۸/۲۹۹ میلیون دلار رسید، اما به نظر می‌رسد که فروش این کتاب‌ها نیز روز به روز کاهش می‌یابد. (البته ناگفته نماند که در فروشگاه آمازون، فروش کتاب‌های الکترونیکی حدود یک سال و نیم پیش از فروش کتاب‌های جلد کاغذی پیشی گرفت). سال گذشته، درآمد حاصل از فروش اینترنتی کتاب‌های جلد کاغذی حدود ۳۵۵ میلیون دلار بود.
گفتنی است که فروش کتاب‌های صوتی قابل دانلود حتی سریع‌تر از کتاب‌های الکترونیکی در حال رشد است؛ چنانکه فروش این نوع کتاب‌ها در فصل اول ۲۰۱۲ با رشد ۷/۳۲ درصد به ۲۵ میلیون دلار رسید.
mashable/نسترن صائبی

۲۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.