فشار آمریکا به «ام.تی.ان» برای خروج از ایران

مدیرعامل «ام.تی.ان»: آفریقای‌جنوبی تحریم کند، از ایران می‌رویم

 بنا بر اظهارات مدیرعامل گروه «ام.‌تی.‌ان»، این شرکت در صورتی از ایران می‌رود که آفریقای جنوبی ایران را تحریم کند. این سخنان در حالی منتشر شده که «رویترز» مدعی است سندی از شرکت «ام.تی.ان» ایرانسل در اختیار دارد که نشان می‌دهد این کنسرسیوم علاقه خاصی به دستیابی به اقدام تحریمی دارد. شاید برای گریز از پیامدهای انتشار چنین خبرهایی است که شرکت ‌ام.‌تی.ان آفریقای جنوبی، اعلام کرد در حال همکاری با مقامات آمریکایی برای مدیریت تبعیت از تحریم‌ها علیه ایران است.

این در حالی است که ایران یکی از بزرگ‌ترین و پرسود‌ترین بازارهای شرکت ‌ام.تی.ان به شمار می‌رود. براساس گزارش آی‌تی‌نیوز شرکت مخابراتی آفریقای جنوبی تحت فشار بین‌المللی است تا از ایران خارج شود یا فعالیت خود در این کشور را کاهش دهد. ایالات متحده و بسیاری از کشورهای اتحادیه‌ اروپا ایران را به ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم کرده است اما ایران این اتهام را تکذیب می‌کند. گروه «‌فشار همبستگی علیه ایران هسته‌ای» نامه‌هایی به ام‌.تی‌.ان و نمایندگان مجلس آمریکا ارسال کرده و با متهم کردن این شرکت به یاری‌رسانی به دولت ایران در ردگیری کاربران تلفن همراه در تکاپوی آن است که ام‌.تی‌.ان را به خروج از ایران وادار کند. ام‌.تی‌.ان این اتهامات را تکذیب کرده است و می‌گوید ضمن رعایت ضوابط بین‌المللی به فعالیت در ایران ادامه خواهد داد. همچنین پیشتر ادعا شده بود که مدیرعامل سابق ام‌.تی‌.ان به ایران رشوه‌ داده است.

از این رو «تله‌جئوگرافی»، گزارش می‌دهد «فوتوما نهلکو»، مدیرعامل پیشین گروه ام‌.تی‌.ان رشوه دادن به مقامات دولتی ایران و آفریقای جنوبی به ازای گرفتن امتیاز شبکه تلفن همراه در ایران را دروغ خواند. نهلکو طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصویب یا پرداخت هرگونه رشوه به مقامات دولت ایران یا آفریقای جنوبی بابت دریافت امتیاز شبکه تلفن همراه در ایران طی دوران مدیرعاملی خودم در ام‌.تی‌.ان را تکذیب می‌کنم.» شرکت ترکسل، بهره‌بردار تلفن همراه در ترکیه شکایتی ۲/۴‌میلیارد دلاری علیه ام‌.تی‌.ان مطرح کرده است و این گروه را به پرداخت رشوه و سایر فسادهای مالی برای به‌دست آوردن امتیاز شبکه‌ تلفن همراه ایران در سال ۲۰۰۴ متهم کرده و در این شکایت از نهلکو که در آن زمان مدیرعامل ام‌.تی‌.ان بود و مدیرعامل کنونی ام‌.تی‌.ان نام برده شده است. طبق گزارش رویترز ترکسل، بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه ترکیه، ابتدا در سال ۲۰۰۴، مجوز فعالیت در ایران را کسب کرده بود. اما تهران با کنار کشیدن از همکاری با شرکت «ترکسل»، در سال ۲۰۰۵، تصمیم گرفت امتیاز فعالیت در ایران را به شرکت ‌ام.تی.ان واگذار کند. برخی تحلیلگران ملاحظات امنیتی و نزدیکی ترکیه به رژیم صهیونیستی در آن زمان را علت این تصمیم ایران بیان کرده‌اند. شرکت ‌ام.تی.ان در آستانه نشست عمومی سالانه خود، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ‌ام تی ان، در حال همکاری با مقامات آمریکایی برای مدیریت تبعیت از تحریم‌ها علیه ایران است.‌ ام.تی.ان، همچنین به همکاری بین‌المللی با مشاوران حقوقی در زمینه تبعیت از تحریم‌های عملی اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل (علیه ایران) ادامه می‌دهد. از سوی دیگر باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا اردیبهشت‌ماه اعلام کرد تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت‌ها، سازمان‌ها و افرادی که با فراهم کردن فناوری دیجیتال برای دو کشور ایران و سوریه به ادعای او به سرکوب مخالفان کمک می‌کنند، اعمال خواهد کرد. این تحریم‌ها ابتدا بر گروه‌های مخابراتی و دیجیتالی فعال در این دو کشور اعمال خواهد شد.

براساس خبر توتال تله‌کام، «پل نورمن»، رییس بخش منابع انسانی و امور شرکتی ‌ام.تی.ان در این‌باره گفته است: ‌ام.تی.ان به برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های خود در تطابق با قوانین و مقررات تحریمی قابل اجرا ادامه خواهد داد. او همچنین گفته شرکتش از بیانیه اوباما اطلاع پیدا کرده و همچنان به رصد اوضاع ادامه می‌دهد. گفتنی است شرکت ‌ام.‌تی.‌ان ۴۹‌درصد سهام ایرانسل را در اختیار دارد. براساس گزارش «تابناک» این شرکت از سوی برخی لابی‌های ضدایرانی در ایالات متحده به تجاوز به حقوق‌بشر محکوم شده است؛ ادعایی که همواره از سوی‌ ام.تی.ان رد شده است. هرچند از اظهارات دوپهلوی نورمن دقیقا مشخص نیست که برنامه آتی ‌ام.تی.ان درباره فعالیتش در ایران چه خواهد بود، اما بی‌تردید این اظهارات از نگرانی روسای این شرکت از تحریم‌های جدید آمریکا حکایت دارد. هرچند نام شرکت ‌ام.تی.ان، در تازه‌ترین دستور رییس‌جمهور آمریکا علیه شرکت‌ها و اشخاص کمک‌کننده به دولت‌های ایران و سوریه دیده نمی‌شود، اما مقامات کاخ سفید طی بیانیه‌ای اظهار داشته‌اند که فهرست این تحریم‌ها ممکن است گسترش یابد و شامل کشورهای دیگر نیز شود. با این حال فشارهای بین‌المللی برای ادامه فعالیت اپراتوری ام.تی.ان آفریقای جنوبی در ایران اگرچه افزون شده است و بسیاری از بازیگران بین‌المللی در تلاشند این اپراتور را برای کنار کشیدن از سهم ۴۹‌درصدی‌اش در ایرانسل قانع کنند اما این شرکت اعلام کرده است همچنان برای مقابله با تحریم‌ها به دنبال راه چاره است.

ایرانسل شریک ایرانی ‌ام.تی.ان، اکنون از ۶/۳۴‌میلیون مشترک تلفن همراه برخوردار است و درآمد آن نیز در سال ۲۰۱۱ با ۲۰‌درصد افزایش در مقایسه با سال قبل به ۴/۱‌میلیارد دلار رسید. در این میان با اعمال فشارها علیه ام.تی.ان برای خروجش از ایران، در پروانه صادره برای ایرانسل نیز به طور مشخص احتمال خروج ام.تی.ان از این پروژه به صورت مستقیم در نظر گرفته نشده و تنها در ماده۴ آن با عنوان ماهیت پروانه یا انتقال پروانه به غیر آمده است: «پروانه مختص دارنده پروانه بوده و او حق ندارد بدون اجازه کتبی و قبلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آن را به هیچ طرف ثالث اعم از شخصیت حقیقی و حقوقی و حتی به شرکت‌های وابسته، تابعه یا مادر دارنده پروانه خود به هر صورت قابل تصور، انتقال، اجاره یا وکالت منتقل کند. همچنین درخواست انتقال پروانه باید طبق ماده۴ توسط دارنده پروانه به صورت کتبی ارایه شود و دارنده پروانه باید تضمین کند که ذی‌نفع هر انتقال که توسط سازمان مورد تایید قرار گرفته باشد، تمامی مفاد موافقتنامه پروانه را رعایت خواهد کرد.»

۲۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.