فضانوردان چگونه دستان خود را در فضا می‌شویند؟ +تصاویر

۱۶ام بهمن ،

شرایط زندگی در فضای بدون گرانش همیشه منبع شگفتی برای بسیاری از مردم زمین بوده؛ اما جالبترین آن شاید این سوال باشد که فضانوردان چگونه فعالیت‌های زمینی مانند شست‌وشوی دستان خود را در این شرایط انجام می‌دهند.

ممتازنیوز: ویدئوی تازه انتشار یافته توسط سازمان فضایی کانادا به نمایش پاسخ این سوال پرداخته که شامل استفاده از صابون بدون شست‌وشو است.

در یک جلسه پرسش و پاسخ که از فضا مخابره شده، کریس هدفیلد، فرمانده ایستگاه فضایی بین‌المللی به یک تماس گیرنده جوان بصورت گام به گام پاسخ داده است.

محلول شست‌وشو که شامل ترکیبی از ۵۶ گرم آب سرد و ۱۷۰ گرم آب داغ به همراه صابون بوده، در هوای رقیق از یک نی متصل به یک کیسه به خارج ریخته شده و به شکل یک توپ در فضا معلق می‌شود.

در گام بعدی هدفیلد آنرا با سرعت در هوا گرفته و پس از تمیز کردن دستان خود یک حوله را برای خشک کردن دستانش مورد استفاده قرار می‌دهد.

از آنجایی که آب در محلی مانند ایستگاه فضایی در فاصله دور از زمین از ارزش بسیاری برخوردار است، میزان کمی صابون در این محلول قرار داشته تا نیاز به شست‌وشوی بیشتر نباشد. در نهایت این حوله برای بازگشت آب باقی مانده در آن به ایستگاه، در خشک‌کن قرار می‌گیرد.

ایسنا


..
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.