فضای بیمارستان‌ها تداعی کننده اجرای برنامه پزشک خانواده شهری باشد

سه شنبه ۱۰ مرداد – ۱۰:۲۰:۳۷ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

اطلاع‌رسانی شایسته در سطح مراکز آموزشی و درمانی باید به گونه‌ای باشد که فضای بیمارستان‌ها تداعی کننده اجرای برنامه پزشک خانواده شهری باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص برنامه پزشک خانواده گفت: برنامه پزشک خانواده برنامه ملی و در قالب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه پنجم توسعه است که عمده برنامه پزشک خانواده در این دولت انجام می‌شود که دولت بعدی دغدغه چندانی نداشته باشد.
دکتر عطایی کلیاتی با اشاره به اینکه در این برنامه هر خانواده ایرانی باید یک پزشک به عنوان پزشک خانواده داشته باشد، اظهار داشت: پزشک خانواده در مورد مسائل مرتبط با سلامت هر خانواده مسئول است و مسئولیت تأمین جامعیت خدمات، تداوم خدمات، مدیریت سلامت، تحقیق و هماهنگی با سایر بخش‌ها را به عهده دارد
وی ضمن بیان شرایط پزشک خانواده پایگاه ارائه خدمات پزشک خانواده را مطب‌های عمومی دانست و گفت: مراکز پزشک خانواده همان مراکز بهداشتی درمانی است که معمولاً دانشگاه علوم پزشکی متولی است.
عطایی با اشاره به سطح‌بندی خدمات در سه سطح و خدمات ارائه شده در این سطوح تصریح کرد: بیمار در صورت نیاز به خدمات تخصصی به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شود همچنین پزشک خانواده نمی‌تواند مستقیماً بیمار را به فوق تخصص ارجاع دهد.
وی افزود: فقط بیماران خاص و شیمی‌درمانی و صعب‌العلاج برای خدمات درمانی بیماری خاص خود نیاز به ارجاع مکرر نخواهند داشت.
مدیر درمان دانشگاه برنامه پزشک خانواده شهری را محصول هزاران ساعت نفر کار و مطالعه سیستم‌های کشورهای مختلف خواند و ابراز داشت: تعریف بالینی برای بیمار اورژانسی در برنامه به خوبی انجام شده و در صورت تشخیص اورژانسی بودن، همه خدمات با همان تعرفه‌های در نظر گرفته شده در برنامه پزشک خانواده انجام می‌شود و در صورت اورژانسی نبودن فرد برای ارائه خدمات رایگان به مراجعه در زمان فعالیت پزشک خانواده راهنمایی می‌شود.
عطایی افزود: فقط افراد دارای دفترچه بیمه می‌توانند خدمات برنامه پزشک خانواده را دریافت کنند همچنین سازمان‌های مددکار افراد بی‌بضاعت را در پرداخت هزینه‌های دریافت دفترچه حمایت می‌کنند همچنین اگر پزشک قراردادی در بحث پزشک خانواده نداشته باشد، حق دست بردن در دفترچه بیمار را ندارد.
وی با ارائه توضیحاتی در خصوص وجود پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان برای هر ایرانی گفت: پزشک خانواده و تیم سلامت موظف هستند برابر دستور‌العمل ابلاغی وزارت بهداشت نسبت به تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، انجام ویزیت پایه و ثبت تمام اقدامات، ارجاعات و نتایج خدمات بهداشتی، درمانی و تشخیصی در این پرونده اقدام کند.
مدیر درمان دانشگاه اضافه کرد: پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان به مجموعه اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان اطلاق می‌شود که به صورت مداوم در طول زندگی افراد به شکل الکترونیکی ذخیره شده و به صورت مداوم در طول زندگی افراد تنظیم می‌شود.
وی با اشاره به استانداردهای فیزیکی محل ارائه خدمات گفت: ساعات کاری پزشک خانواده هشت ساعت در روز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر است.
عطایی کم شدن پرداخت از جیب مردم، کاهش هزینه‌های غیر‌ضروری مردم و ارائه خدمات پایه سلامت را از اهداف پزشک خانواده دانست و با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی و تبلیغات در سطح بیمارستان افزود: این برنامه اول شهریور به طور رسمی افتتاح می‌شود و لازم است مجموعه روابط عمومی دانشگاه در حوزه اطلاع‌رسانی به ویژه در بیمارستان‌ها وارد شوند.
وی با تأکید بر اینکه فضای بیمارستان‌ها باید به گونه‌ای باشد که جای جای بیمارستان‌ها فضای برنامه پزشک خانواده را تداعی کند، اظهار داشت: از هفته آینده برای هر بیمارستان یک رابط تعریف می‌شود تا به این ترتیب ذهن و چشم مردم را برای آشنایی با برنامه پزشک خانواده آشنا کنند.
مراجعه به پورتال پزشک خانواده برای آشنایی بیشتر با برنامه پزشک خانواده شهری، ارسال پمفلت، اطلاع رسانی از طریق سایت‌های اطلاع رسانی استانداری و دانشگاه علوم پزشکی همدان و استفاده از ظرفیت اطلاع رسانی از طریق پیامک و بلوتوث از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۳۱۱۰۲۰۳۷۲۶۵


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.