فضای‌مجازی؛ ویروس‌ سرانه‌مطالعه

۲۳ آبان ،

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به جایگزین شدن اینترنت و تلفن همراه به جای کتاب در اوقات فراغت جوانان گفت: وجود معضل فضای مجازی، مانع بزرگی برای افزایش سرانه مطالعه است.

به گزارش تفسیری گروه علمی باشگاه خبرنگاران سالارمرادی، در مورد مشکل پایین آمدن سرانه مطالعه در کشور گفت: مهم ترین مشکل، آموزش ندیدن اشخاص برای مدیریت اوقات فراغت است . به همین سبب باید در   مدارس با ایجاد وقتی به نام زنگ اوقات فراغت، استفاده بهینه از وقت را به دانش آموزان آموزش دهیم.
 
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: متاسفانه کودکان ایرانی در مدارس با فرهنگ مطالعه آشنا نمی شوند و به سبب نبود اطلاع رسانی در مورد فرهنگ مطالعه در جامعه از والدینشان نیز الگو نمی گیرند.
 
مرادی با بیان اینکه در شرایط کنونی، فضای مجازی مانع از افزایش سرانه مطالعه می گردد، عنوان کرد: هم اکنون اینترنت و تلفن همراه جایگزین کتاب در اوقات فراغت جوانان شده است و سهولت دستیابی به اطلاعات از طریق این ابزار مانع از افزایش سرانه مطالعه در قشر جوان می‌ شود.
 
وی با اشاره به اینکه بالا بودن قیمت کتاب ها مانع از موفقیت نمایشگاه کتاب در ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه می گردد، تصریح کرد: قیمت کتاب ها در شرایط اقتصادی کنونی، موضوع ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه را با مشکل روبرو می کند، چراکه نه تنها در مورد کتاب، بلکه این مشکل برای نشریات متعدد کشور نیز وجود دارد.
 
مرادی با انتقاد از نحوه توزیع کتابخانه ها در کشور یادآورشد: باید توزیع مناسبی برای کتابخانه در کشور وجود داشته باشد تا بتوان فرهنگ مطالعه را ترویج داده و سرانه مطالعه را افزایش داد، چراکه در بیشتر شهرستان‌ها و روستاهای کشور یا  کتابخانه وجود ندارد و یا تعداد کمی کتاب در این کتابخانه‌ها موجوداست.
 
روز بیست و چهارم آبان ماه، آغاز هفته کتاب و کتاب خوانی است.به همین مناسبت بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۰ تا ۲۷ آبان در تهران و دیگر استان‌های کشور برگزار می‌شود./ع


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.