فواید کاهش وزن قبل از عمل جراحی

یکی از درمانهای چاقی، عمل جراحی است، که در سالهای اخیر رواج زیادی داشته است. مانند هر عمل دیگری هم جراح و هم بیمار…

یکی از درمانهای چاقی، عمل جراحی است، که در سالهای اخیر رواج زیادی داشته است. مانند هر عمل دیگری هم جراح و هم بیمار به دنبال راهی برای کاهش عوارض بعد از عمل میباشند. مطالعه ای که در Archives of Surgery به چاپ رسیده است  نشان داده است  کاهش وزن قبل از عمل جراحی، به کم کردن عوارض بعد از جراحی کمک می کند.

بررسی پرونده های پزشکی ۸۸۱ بیمار که جراحی  کاهش وزن داشتند، نشان داد بیمارانی که قبل از عمل جراحی  کاهش وزن بیشتری داشتند، کمتر دچار عوارض بعد از عمل مانند عفونت، مشکلات کلیوی، لخته شدن خون و …  شدند. کلیه بیماران مورد مطالعه، تغییرات وزنی متفاوتی قبل از عمل جراحی داشتند. این تغییرات وزنی شامل افزایش وزن تا کاهش ۱۰ درصدی وزن بیماران میشد. بررسی ها نشان داد میزان عوارض جراحی در بیمارانی که قبل از عمل جراحی افزایش وزن داشتند تقریباً دو برابر بیمارانی بود که قبل از عمل، کاهش وزن داشتند.

در سال های اخیر استفاده از عمل جراحی برای کاهش وزن عمومیت بیشتری پیدا کرده است و بیماران به دنبال روش جراحی هستند که مطمئن تر  و با قدمت بیشتری باشد. از آنجایی که اکثر بیماران در معرض خطر، متقاضی استفاده از عمل جراحی برای کاهش وزن هستند، پزشکان باید فاکتورهای خطر را شناسایی کنند و برای داشتن جراحی موفقیت آمیز به بیماران کمک کنند. این مطالعه نشان داد کاهش وزن قبل از عمل جراحی، سبب می شود بیماران  به نتایج مطلوبتری از  عمل جراحی دست یابند. 

برخی از جراحان، قبل از عمل جراحی  کاهش وزن، بیماران در معرض خطر را موظف به کاهش وزن قبل ازعمل می نمایند. با وجود این برخی دیگر معتقدند، دستور کاهش وزن قبل از عمل به بیماران، ممکن است عامل بازدارنده ای برای این بیماران باشد. بعلاوه اثرات طولانی مدت کاهش وزن قبل از عمل جراحی نیز هنوز کاملاً مشخص نیست.

نکته عملی: بیماران باید توجه داشته باشند که انجام عمل جراحی  کاهش وزن، درمان قطعی چاقی نمی باشد برای حفظ کاهش وزن بعد از عمل جراحی، داشتن رژیم غذایی سالم، ایجاد تغییرات در شیوه زندگی و تصحیح عادات غذایی ضروری می باشد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.