فوربس لیست بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان را منتشر کرد

فوربس لیست بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان را منتشر کرد

ترجمه: ندا لهردی – دنیای اقتصاد : اقتصاد جهانی در وضعیت نگران‌کننده‌ای است؟ این سوالی است که مدیران شرکت‌های بزرگ دنیا هر روز از مشاورانشان می‌پرسند. با این همه آمار و شواهد نشان می‌دهد که اروپا به دنبال محرک‌های رشد اقتصادی بوده و آمریکا یکبار دیگر در مسیر رشد قرار گرفته است.

با این حال شرکت‌های بزرگ دنیا که حضور فعالی هم در بازار سهام هم دارند، سال گذشته میلادی را با رشد دو رقمی در میزان درآمد و فروش خودشان پشت سر گذاشته‌اند. مجله معتبر فوربس مانند هر سال به بررسی و معرفی بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا پرداخته است. وجه مشترک همه این شرکت‌ها عرضه سهام آنها به صورت عام در بورس است. به طور کلی کارشناسان فوربس شرکت‌های بزرگ دنیا را بر اساس معیارهایی مانند فروش، سود، حجم دارایی و ارزش بازار بررسی می‌کنند.
در رتبه‌بندی امسال فوربس از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهانی، شرکت‌های مختلف از ۶۶ کشور جهان حضور دارند. با این حال ایالات متحده آمریکا با ۵۲۴ شرکت و ژاپن با ۲۵۸ شرکت از میان این فهرست ۲۰۰۰ تایی به ترتیب بیشترین سهم‌ها را از این فهرست در اختیار دارند. بد نیست بدانید که این ۲۰۰۰ شرکت بزرگ جهان به طور کلی ۳۶ تریلیارد دلار درآمد، ۶۴/۲ تریلیارد دلار سود، ۱۴۹ تریلیارد دلار حجم دارایی و ۳۷ تریلیارد دلار ارزش بازار دارند. این شرکت‌ها همچنین ۸۳ میلیون نفر از مردم جهان را در استخدام خودشان دارند. در نهمین رتبه‌بندی سالانه فوربس از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان، شرکت نفتی Exxon Mobil برای اولین بار به عنوان بزرگ‌ترین شرکت جهان انتخاب و معرفی شد. شرکت بزرگ و محبوب اپل هم توانست عنوان ارزشمندترین شرکت جهان را به خودش اختصاص بدهد و با کسب این عنوان ۲۵ رتبه ارتقا پیدا کند و در جایگاه بیست و دوم این فهرست قرار بگیرد. به طور کلی شرکت‌های تکنولوژی از میان فهرست صد شرکت بزرگ جهان، سیزده جایگاه را در اختیار گرفته‌اند تا نشان دهند همچنان در روند رشد اقتصاد جهانی تاثیر گذارند. با این اوصاف بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی در جهان به ترتیب عبارتند از:
جنرال الکتریک: این شرکت آمریکایی بزرگ و قدیمی سال‌هاست که با محصولات مختلف خانگی و دیجیتال در زندگی روزمره اغلب ما حضور دارد، در حال حاضر سومین شرکت بزرگ دنیا محسوب می‌شود. میزان سرمایه بازار این شرکت تا ماه آوریل سال ۲۰۱۲ برابر ۷۴/۲۱۳ میلیارد دلار بوده است. میزان فروش این شرکت در این مدت برابر ۳/۱۴۷ میلیارد دلار بوده و سود حاصل از فروش آن به ۲/۱۴ میلیارد دلار رسیده است.
اپل: ارزشمندترین شرکت جهان در حال حاضر ارزشی برابر ۹۷/۵۴۵ میلیارد دلار دارد. «تیم کوک» توانست بعد از اسطوره دنیای تکنولوژی یعنی استیو جابز، به خوبی ۶۰ هزار و ۴۰۰ نفر کارمند این شرکت را مدیریت کند. اپل در حال حاضر با سود حاصل از فروش ۳۳ میلیارد دلاری رتبه دوم جهان را به خودش اختصاص داده است. به طور کلی اما این شرکت محبوب رتبه ۲۲ را در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در اختیار دارد.
سامسونگ: این شرکت بزرگ کره‌ای که در فضای صنعت و تجارت بیشتر به عنوان یک تولید کننده بزرگ قطعات نیمه رسانا شناخته می‌شود با ارزش بازار ۹۶/۱۶۱ میلیارد دلار رتبه ۲۵ را از این نظر در اختیار دارد. بیست و ششمین شرکت بزرگ دنیا اما این روزها در میان مردم جهان به عنوان یک تولیدکننده بزرگ لوازم مصرفی الکترونیک شناخته می‌شود. وودافون: این شرکت مخابراتی بزرگ هر چند ذاتا انگلیسی است، اما در میان تمام کاربران اروپایی به خوبی شناخته می‌شود. ارزش بازار این شرکت تا ماه آوریل برابر ۱۶/۱۳۱ میلیارد دلار بوده و با سود ۸/۱۲ میلیارد دلاری رتبه بیست و نهم را در میان بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان دارد. به طور کلی اما وودافون بیست و هشتمین شرکت بزرگ جهان است.
چاینا موبایل: بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی دنیا از نظر ارزش بازار در حال حاضر ارزشی برابر ۵۱/۲۱۶ میلیارد دلار دارد. این شرکت با حدود ۶۶۵ میلیون نفر کاربر در ماه ژانویه گذشته به عنوان بزرگ‌ترین اپراتور موبایل جهان معرفی شده است. چاینا موبایل در میان شرکت‌های بزرگ جهان اگرچه رتبه سی و یکم را دارد، اما رتبه نهم را از نظر ارزش بازار در اختیار گرفته است.

آی بی ام: این شرکت بزرگ و قدیمی آمریکایی با ارزش ۷/۲۳۸ میلیارد دلار، پنجمین شرکت بزرگ دنیا از این نظر به حساب می‌آید. اما رتبه کلی این شرکت در میان بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان سی و دوم است.
اِی‌تی‌اندتی: بزرگ‌ترین سرویس‌دهنده مخابراتی آمریکا در حال حاضر سی و سومین شرکت بزرگ جهان است و با ارزش بازار ۲۹/۱۸۷ میلیارد دلار هفدهمین شرکت ارزشمند جهان هم به حساب می‌آید. این شرکت همچنین با درآمد حاصل از فروش ۷/۱۲۶ میلیارد دلار رتبه بیست و هفتم را از این نظر به خودش اختصاص داده است.
مایکروسافت: غول نرم‌افزاری جهان در حال حاضر چهل و دومین شرکت بزرگ جهان است و با ارزش بازار ۵۴/۲۷۳ میلیارد دلار چهارمین شرکت ارزشمند جهان هم به حساب می‌آید. این شرکت همچنین با سود حاصل از فروش ۵/۲۳ میلیارد دلار نهمین شرکت پر سود دنیا است.
تلفونیکا: این سرویس دهنده مخابراتی بزرگ اسپانیا در حال حاضر رتبه ۵۷ را در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در اختیار دارد. این شرکت با ارزش بازار ۵۸/۷۵ میلیارد دلار، هشتاد و پنجمین شرکت ارزشمند جهان است. تلفونیکا که از سال ۱۹۲۴ فعالیتش را به صورت رسمی آغاز کرده، این روزها برای بسیاری از کاربران اروپا و جهان شناخته شده است. این شرکت با سود ۷ میلیاردی، شصت و ششمین شرکت پر سود جهان است.
وریزون: این شرکت آمریکایی بزرگ در حال حاضر شصت و ششمین شرکت بزرگ دنیا است و با ارزش بازار ۲/۱۱۲ میلیارد دلار چهل و سومین شرکت ارزشمند جهان است. درآمد ۹/۱۱۰ میلیارد دلاری حاصل از فروش این شرکت آن را به چهل و یکمین شرکت پر درآمد جهان تبدیل کرده است.
اچ پی: شصت و هفتمین شرکت بزرگ جهان در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده کامپیوترهای شخصی جهان هم هست. فروش این شرکت در سرتاسر دنیا آنقدر زیاد است که با درآمد ۱۲۵ میلیارد دلاری حاصل از آن تبدیل به بیست و نهمین شرکت پر فروش جهان شده است. ارزش بازار این شرکت هم برابر ۴۲/۴۸ میلیارد دلار است.
اینتل: بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده تراشه‌های دنیا در حال حاضر رتبه ۸۵ را در میان فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در اختیار دارد. این شرکت با ارزش بازار ۵۴/۱۳۸ میلیارد دلاری، سی و پنجمین شرکت ارزشمند جهان است. سود ۹/۱۲ میلیارد دلاری این شرکت از فروش محصولاتش آن را به بیست و هشتمین شرکت پر سود جهان تبدیل کرده است.
سیسکو: نود و یکمین شرکت بزرگ جهان همان تولیدکننده بزرگ تجهیزات ارتباطی دنیاست. این شرکت که بیشتر به خاطر طراحی و تولید تجهیزات شبکه در جهان شناخته می‌شود، با ۸۸/۱۰۷ میلیارد دلار چهل و هفتمین شرکت ارزشمند جهان است. سود حاصل از فروش این شرکت برابر ۷ میلیارد دلار است و آن را به شصت و هفتمین شرکت پر سود دنیا تبدیل کرده است.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.