فوریت‌های پزشکی در ترازو

سلامت > عمومی– نسرین قربانی :
فوریت‌های پزشکی یا همان اورژانس، سال‌ها پیش و حسب ضرورت در ایران تاسیس شد.

 این نیاز از آن رو برآورده شد که اغلب کسانی که به علت حمله قلبی مسمومیت‌ها، سوانح و… نیاز به مراقبت‌های پزشکی و درمان فوری داشتند، در راه رسیدن به بیمارستان به علت از دست‌رفتن فرصت، جان می‌باختند. بعدها دانشمندان علوم پزشکی ضمن تجلیل از نقش فوریت‌های پزشکی در نجات جان بیماران، این زمان حیاتی را «فرصت طلایی» نام گذاشتند. زمان مورد بحث بسته به نوع بیماری و خطراتی که متوجه بیمار است، براساس‌‌دقیقه‌ها و ثانیه‌ها تعریف شده است؛ از این‌رو اگر یک بیمار بدحال به‌موقع به بخش مراقبت‌های پزشکی رسانده نشود، آن فرصت طلایی از دست می‌رود و نقش اورژانس بی‌فایده خواهد بود.

نخستین مرکز پزشکی اورژانس در دهه۴۰ شمسی در تهران راه‌اندازی شد و به مرور در طول زمان، سایر شهرهای ایران هم از این سامانه مهم پزشکی برخوردار شدند. اگر امکانات، نیروها و تجهیزات یک مرکز فوریت‌های پزشکی با جمعیت و نیاز ساکنان یک شهر تناسب داشته باشد آن مرکز می‌تواند به بهترین وجه انجام وظیفه کند، اما اگر به نسبت توسعه شهری و افزایش جمعیت، مراکز فوریت‌های پزشکی هم توسعه نیافته باشند نقش این مرکز بی‌رنگ خواهد شد. در حال حاضر، کرج به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران که همچنان و بی‌رویه در حال توسعه است از لحاظ امکانات فوریت‌های پزشکی در مضیقه است.

بنا به تعریف، به محض پیش‌آمدن حادثه یا ناخوشی ناگهانی از قبیل حملات قلبی، تنفسی، خونریزی، حوادث محیطی و شغلی،‌حوادث رانندگی، سوختگی، مسمومیت‌های دارویی، گازگرفتگی یا گزیدگی توسط حیوانات سمی، ماموران اورژانس باید بدون از دست دادن فرصت در محل حادثه حاضر باشند و با انجام کمک‌های اولیه بیمار را به اولین مرکز درمانی برسانند. اما به عنوان مثال در مهرشهر کرج، بارها اتفاق افتاده که رسیدن ماموران فوریت‌های پزشکی حدود ۳۰دقیقه یا بیشتر طول کشیده است.

ضمن پرس‌وجو از بستگان و آشنایانی که در تهران سکونت دارند،‌ در سال‌های اخیر در برخی مناطق این شهر ‌نیز رسیدن امدادهای فوری پزشکی با تاخیر انجام شده است. همانطور که اشاره شد، ممکن است این مشکلات دامنگیر سایر شهرهای کشور هم باشد، به این دلیل باید به نیازها و کمبودهای مراکز فوریت‌های پزشکی که نقشی حیاتی در حفظ زندگی مردم در لحظه‌های اضطرار دارند، توجه شود و این مراکز نیز فارغ از مزاحمت‌های تلفنی توسط افراد غیرمسئول با حصول اطمینان -که از طریق دریافت شماره‌تلفن مخاطب امکان‌پذیر است- در اسرع وقت به محل حادثه یا بالین بیمار حاضر شوند. امیدوارم در دولت جدید به این بخش مهم پزشکی توجه بیشتری شود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.