فیلم بیدار شدن خورشید از خواب!!

ویدئوی جدید ثبت شده توسط تلسکوپ سوهو نشان داده که چگونه خورشید در طول سه سال گذشته از خواب خود بیدار شده است.

 

Sun

 

این فیلم یک مقایسه سه ساله را از تصاویر مختلف سوهو که کاوشگر مشترک سازمانهای ناسا و اسا بوده، به نمایش درآورده است.

 

در سمت چپ این فیلم می‌توان خورشید را در حال خواب در اوت ۲۰۰۹ مشاهده کرد که در سمت راست آن این ستاره خشمگین که هفته‌های گذشته کاملا بیدار شده و جرقه‌های خورشید و فورانهای عظیمی تاجی را با فرکانسهای بالا به فضا پرتاب کرده، به نمایش درآمده است.

 

فعالیت خورشیدی در یک دوره ۱۱ ساله قوت گرفته و دوباره ضعیف می‌شود. در سال ۲۰۰۹ خورشید در فراز پایین خود در دوره خورشیدی ۲۴ قرار داشت.

 

اما فعالیت این هسته منظومه شمسی اکنون قوت گرفته و به پیش‌بینی کارشناسان در سال ۲۰۲۴ به اوج خود خواهد رسید. محققان اکنون با تلسکوپهایی مانند سوهو و رصدخانه دینامیک خورشیدی در حال مشاهده مستمر خورشید برای انفجارهای خورشید هستند که ممکن است آثار مخرب و مختل‌کننده‌ای بر سیتم ارتباطی و برق زمین داشته باشند.

 

برای مثال اگز یک تخلیه تاج خورشید بطور مستقیم با زمین برخورد کند، می‌تواند توفانهای ژئومغناطیسی شدیدی را ایجاد کند که بطور موقت علائم جی‌پی‌اس، ارتباطات رادیویی و شبکه برق جهانی را مختل خواهد کرد.

 

چنین تاثیراتی ممکن است توسط کمربندهای تابشی ون آلن که در اطراف زمین قرار دارند، تقویت شود.

 

دانشمندان هنوز از چگونگی واکنش این کمربند بر فعالیت افزاینده خورشیدی اطلاعی ندارد اما به زودی می‌توانند با ماموریت ۶۸۶ میلیون دلاری کاوشگرهای توفان کمربند تابشی خورشید به درک بهتری دست یابند.

منبع:ایسنا

جالب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.