فیلمساز پرکار اسپانیایی در ۸۲ سالگی درگذشت

۱۴فروردین۱۳،

به گزارش خبرآنلاین، این فیلمساز پرکار متولد ۱۲ مه ۱۹۳۰ در مادرید در اسپانیا بود.
 

اولین فیلم بلند داستانی خسوس فرانکو با عنوان «ما ۱۸ ساله هستیم» سال ۱۹۵۹ ساخته شد، اما فیلمی که نام او را سر زبان‌ها انداخت «فریادهایی در تاریکی» (۱۹۶۲) با بازی هوارد ورنون بود.
 

این فیلم ترسناک که با عنوان «دکتر اورلوف مخوف» نیز شناخته می‌شود، داستان مردی است که در اوایل قرن بیستم برای بازگرداندن زیبایی چهره دخترش که از ریخت افتاده، دختران جوان را از کافه‌هایی در محله‌های بدنام می‌رباید. «فریادهایی در تاریکی» به طور گسترده در ایالات متحده و کانادا اکران شد.
 

فرانکو بیش از همه برای فیلم‌های نامتعارف خود در ژانر فانتزی شهرت دارد که از جریان غالب سینما فاصله داشت و در آن‌ها از پدیده‌های فوق طبیعی در داستان‌های رئالیستی استفاده شده است.
 

از جمله فیلم‌های مهم او می‌توان به «Necronomicon» تولید ۱۹۶۷ که درجشنواره برلین نمایش داده شد، «کنت دراکولا» (۱۹۶۹) با بازی کریستوفر لی، «Vampyros Lesbos» تولید ۱۹۷۰، «دراکولا در برابر فرانکنشتین» (۱۹۷۱) و «نور امید زامبی‌ها» (۱۹۸۳) اشاره کرد.
 

این فیلمساز مولف پیشتاز شکوفایی سینمای ترسناک اسپانیا در دهه ۱۹۶۰ بود و با وجود سانسور حکومت فاشیستی حاکم، مضامین مورد علاقه خود شامل خون و خون‌ریزی و کشت و کشتار را در مرکز فیلم‌هایش قرار داد.
 

فرانکو آهنگسازی را از شش سالگی آغار کرد و در کنسرواتوار رئال مادرید نواختن پیانو و هارمونی را فرا گرفت. او در مدرسه سینمایی ایدک در پاریس تکنیک‌های کارگردانی را فرا گرفت و پس از بازگشت به اسپانیا ابتدا به عنوان مدیر تولید و فیلمنامه‌نویس در موسسه آگاتا فیلمز مشغول کار شد.
 

فرانکو اغلب با سولداد میراندا بازیگر و همسر خود لینا رومی کار می‌کرد. دوران کاری فرانکو حدود شش دهه طول کشید و در این مدت حدود ۲۰۰ فیلم ساخت.
 

او سال ۲۰۰۹ یک جایزه گویا افتخاری دریافت کرد. آخرین فیلم او با عنوان «آل پریرا در برابر زنان الیگاتور» ماه پیش در اسپانیا اکران شد.
 

ورایتی / ۲ آوریل / ترجمه: علی افتخاری
 

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.