فینال جام حذفی، جدال تاریخی دو قطب فوتبال آلمان

به گزارش ایرنا، علاقمندان به فوتبال شنبه شب در حالی شاهد رقابت دو تیم مطرح فوتبال آلمان برای تصاحب جام قهرمانی مسابقات حذفی این کشور خواهند بود که تحلیلگران و مفسران ورزشی، این مسابقه را نه فقط یک فینال حذفی، بلکه فراتر از آن، ۹۰ دقیقه ای نفس گیر برای معرفی قدرت اول فوتبال باشگاهی آلمان معرفی کرده اند.

با نگاهی به تاریخچه دو تیم حاضر در رقابت فینال، شاهد این هستیم که هر چند بایرن مونیخ به مراتب موفق تر از رقیب خود در بازی فرداشب، در صحنه فوتبال باشگاهی در آلمان و اروپا حضور داشته است، اما این زرد و مشکی پوشان دورتموند هستند که در دو سال گذشته، با فاصله ای به نسبت زیاد با تیم دوم، جام قهرمانی در بوندس لیگا را بالای سر برده اند.

بازیکنان دورتموند درحالی در فینال حذفی با قرمزپوشان مونیخی روبه رو می شوند که هفته گذشته با اقتدار قهرمانی در لیگ دسته اول آلمان را جشن گرفتند و این در شرایطی است که تیم حریف هفته آینده باید در دیداری حساس و نفس گیر، میزبان چلسی انگلیس در فینال رقابت های جام باشگاه های اروپا باشد.

بایرنی ها نیز در دیدار فردا چشم به این دوخته اند که ناکامی های پی در پی خود در دو سال اخیر مقابل دورتموند را پایان داده و با پیروزی در این مسابقه به عنوان قدرت اول فوتبال باشگاهی آلمان و با روحیه ای مضاعف خود را برای جدال در فینال اروپایی آماده کنند.

‘یوپ هانکس’ سرمربی تیم بایرن مونیخ در همین رابطه گفت: به رغم اینکه از دورتموند به عنوان بخت اول برای فتح جام حذفی آلمان نام برده می شود، اما من به پیروزی در این دیدار امیدوارم و فکر می کنم که این بار دیگر نوبت ما خواهد بود.

‘اولی هوینس’ رییس باشگاه بایرن مونیخ نیز ضمن تایید سخنان سرمربی تیمش، گفت: ما چهار بازی پیاپی را به دورتموند باخته ایم و این دفعه می خواهیم نشان دهیم که تیم اول فوتبال آلمان، کدام است.

کارشناسان فوتبال آلمان معتقدند، بازیکنان دورتموند در بازی شنبه شب فشار روانی کمتری از مونیخی ها تحمل می کنند، زیرا جام قهرمانی در بوندس لیگا را برای دومین بار پیاپی به خانه برده اند و از نظر روحی و روانی برای پیروزی در این مسابقه وضعیت بهتری دارند.

به عقیده آنها، وضعیت در مورد بازیکنان بایرن مونیخ کاملا متفاوت است، زیرا قرمز پوشان، فینال مهمتری در هفته آینده پیش رو دارند و ممکن است از ترس مصدومیت های ناخواسته، با احتیاط بیشتری در مقابل بازیکنان دورتموند حاضر شوند.

‘یورگن کلوب’ سرمربی تیم فوتبال دورتموند، بر این نکته تاکید دارد که تیم وی با جان و دل در مسابقه فینال حذفی حاضر خواهد شد.

کلوب افزود: ما به گونه ای بازی خواهیم کرد که انگار در ویمبلی پرهیجان، مسابقه می دهیم.

وی فینال جام حذفی آلمان را استثنایی ترین مسابقه فوتبال در این کشور دانست و افزود: بازیکنان ما این روزها در یک وضعیت بسیار مطلوب و عالی به سر می برند و آمادگی داریم به بزرگترین پیروزی خود در تاریخ ۱۰۳ساله این باشگاه، یعنی قهرمانی همزمان در بوندس لیگا و جام حذفی، دست یابیم.

کارشناسان فوتبال آلمان، این احتمال را منتفی نمی دانند که فینال شنبه شب همچون چهار سال قبل که این دو تیم در مقابل هم صف آرایی کردند به وقت اضافه کشیده شود، اما به عقیده آنها در نهایت این دورتموند خواهد بود که جام قهرمانی را درآغوش می گیرد.

استدلال کارشناسان برای دادن رای پیروزی به دورتموند این است که هر چند بایرن مونیخ از نظر فردی از بازیکنان بهتری سود می برد، اما در کار تیمی، این دورتموند است که موفق تر عمل کرده و در نهایت پیروز از میدان خارج خواهد شد.

نکته جالب اینکه، علاوه بر تماشاگران میلیونی که شنبه شب مسابقه فینال را از داخل ورزشگاه، صفحه تلویزیون منزل و یا تلویزیون های بزرگ در میادین اصلی شهرهای آلمان مشاهده می کنند، دیدار تیم های بایرن مونیخ و بورسیا دورتموند، دو تماشاگر ویژه هم دارد که با حضور در ورزشگاه المپیک برلین، این مسابقه را از نزدیک نظاره خواهند کرد.

‘آنگلا مرکل’ صدر اعظم و ‘یوآخیم گاوک’ رییس جمهوری آلمان که هنوز به صورت رسمی اعلام نکرده اند طرفدار کدام تیم باشگاهی کشور خود هستند، در حالی که از سوی تقریبا تمام رهبران سیاسی و احزاب این کشور در ورزشگاه همراهی خواهند شد، از تماشاگران ویژه این مسابقه هستند.

روزنامه بیلد آلمان به عنوان یکی از پرتیراژترین روزنامه های آلمان، در یک نظر سنجی که حدود ۲۳ هزار نفر در آن شرکت کرده اند، نوشت: در مورد فینال جام حذفی، ۵۴ درصد به قهرمانی دورتموند رای داده اند و ۴۶ درصد نیز بایرن مونیخ را پیروز این مسابقه می دانند.

باشگاه بایرن مونیخ در اطلاعیه ای اعلام کرد که هیچ جشنی برای پیروزی در دیدار فینال جام حذفی برگزار نخواهد کرد و شادی بازیکنان و طرفداران این تیم را به بعد از پیروزی در فینال جام باشگاه های اروپا موکول کرده است.

**موفقیت های دو تیم

– بورسیا دورتموند یک قهرمانی در باشگاه های جهان، یک قهرمانی در باشگاه های اروپا، یک قهرمانی در جام حذفی اروپا، ۸ عنوان قهرمانی در بوندس لیگا و همچنین دو مقام قهرمانی جام حذفی آلمان را در کارنامه دارد.

– بایرن مونیخ یک قهرمانی در باشگاه های جهان، چهار قهرمانی در باشگاه های اروپا، یک قهرمانی در جام حذفی اروپا، یک قهرمانی در جام یوفا، ۲۲ مقام قهرمانی در بوندس لیگا و ۱۵ قهرمانی جام حذفی آلمان را تاکنون به نام خود ثبت کرده است.

اروپام**۲۰۵۱**۱۷۰۱**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۶۱۲۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.