قاتلان خرس قهوه ای در زندان مراغه/ از هفت مرد و چند کودک تصاویر سه نفر دستگیر شده اند

دیده بان حقوق حیوانات: اندک زمانی از کشته شدن خرس سیاه ایرانی در کوه‌های بم نگذشته که خبر می‌رسد یک خرس قهو‌ ای این بار در دامنه‌های سهند کشته شده است. این خرس نیز توسط افراد محلی کشته شده است. این هشتمین خرسی است که ظرف یک سال گذشته کشته می شود.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی در روزهای پایانی تیرماه، یک خرس قهوه ای در دامنه های سهند توسط افراد محلی کشته شد. این هشتمین خرسی است که طی یک سال گذشته کشته شدن آن گزارش شده است. مسوولان محیط زیست استان آذربایجان شرقی می گویند که متخلفان دستگیر و در زندان مراغه هستند.

گزارش های مردمی از استان آذربایجان غربی حاکی از آن است که یک خرس قهوه ای در دامنه کوه های سهند کشته شده است. این خرس به ضرب گلوله افراد محلی کشته و پوست آن کنده شده است.

«بیوک رئیسی»، مدیرکل اداره محیط زیست استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با CHN با تایید این خبر گفت: «سه تن از متخلفانی که اقدام به کشتن خرس کرده بودند دستگیر شده و هم اکنون در زندان مراغه هستند.»

به گفته او، بر اساس تماس های مردمی از منطقه ییلاق یوردی که حکایت از کشته شدن یک خرس توسط مردم محلی داشت، یگان حفاظت محیط زیست به منطقه اعزام شد و در پی آن متخلفان دستگیر شدند.

در عکس هایی که توسط افراد محلی از ماجرای کشتن خرس و کندن پوست آن منتشر شده است، هفت مرد و تعدادی کودک دیده می شوند. به گفته رییس اداره کل محیط زیست استان آذربایجان، تنها سه نفر از این مردان دستگیر شده و در زندان هستند.

خرس های قهوه ای بیشترین تعداد خرس های کشته شده در ایران هستند. ظرف یک سال گذشته ۷ خرس قهوه ای در مناطق مختلف ایران کشته شده اند.

یکی از دردناک‌ترین موارد کشتار خرس قهوه‌ای طی یک سال گذشته، میانه‌های مرداد سال ۹۰ در سمیرم اتفاق افتاد. فیلمی که از این کشتار منتشر شد نشان می‌داد که قاتلان پس از کشتن خرس مادر شکم دو توله خرس را پاره کرده و آن‌ها را به این شیوه به قتل رسانده‌اند.

در شهریور ماه سال ۹۰ نیز مورد دیگری از کشتار خرس قهوه‌ای در ایران اتفاق افتاد. در شهرستان کجور، خرسی قهوه‌‍ای با کارد قصابی ذبح شد. شیوه کشتار این خرس نشان ‌می‌داد که خرس بابت استفاده از گوشت و پوست کشته شده‌است.

در اردیبهشت ۹۰، یک خرس قهوه‌ای در منطقه کیاسر مازندران با صورتی پر از ساچمه پس از چهار روز رها شدن در آب رودخانه کشته شد. گفته می‌شود که این خرس بابت خوردن سیب و شکستن شاخه‌های درختان یک باغ حوالی کیاسر به این شیوه کشته شده‌است.

در شهریور سال ۹۰ در شهرستان سراب نیز خرسی خشمگین به جای استفاده از تیرهای بیهوش کننده، توسط ماموران محیط زیست کشته شد.

اتحادیه جهانی حفاظت در گزارش سالیانه خود از وضعیت حیات وحش جهان نام خرس قهوه‌ای ایران را از سال ۲۰۰۴، در فهرست گونه‌های «در معرض تهدید» قرار داده است. از سوی دیگر شورای عالی محیط زیست نیز از سال ۱۳۷۸ خرس قهوه ای را در زمره حیوانات حمایت شده و حفاظت شده در ایران معرفی کرده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.