قادرآشنا: برگزاری جشنواره در نقطه صفرمرزی نشان از امنیت کشور است

۴ مهر – ۰۱:۱۰:۴۲ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

گزارش آریا از نشست خبری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان؛

بزرگنمایی:  

قادر آشنا مدیر اداره کل هنرهای نمایشی با بیان اینکه جشنواره مریوان در نقطه صفر مرزی جایگاه خودش را پیدا کرده است گفت: عده ای تصور می کنند که کردستان ما نا امن است.برگزاری این جشنواره ها در این گونه مناطق برای نشان دادن امنیت و همچنین نشان دادن هنر درمناطق مختلف بسیار مهم است.
به گزارش خبرنگار هنری آریا، نشست رسانه ای هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی صبح امروز (۴ مهرماه) با حضور قادر آشنا (مدیر اداره کل هنرهای نمایشی) ، میمنت آبادی (دبیر جشنواره تئاترخیابانی مریوان) و مجید امرایی (مدیردفتر تئاتر خیابانی هنرهای نمایشی) در تئاتر شهر برگزار شد.
در ابتدای نشست قادر آشنا اظهار داشت: خوشبختانه تئاتر خیابانی در کشور جایگاه خودش را پیدا کرده است. اینکه تئاتر خیابانی برخلاف تئاتر صحنه ای در همه جا می شود آنرا اجرا کرد و می تواند مبلّغ خوبی برای هنر کشور باشد.
آشنا با بیان اینکه خوشبختانه شهرداران شهرهای مختلف به وظیفه اصلی شان برگشته اند و توجه جدی به هنر و نمایش دارند خاطرنشان ساخت: جشنواره مریوان در نقطه صفر مرزی جایگاه خودش را پیدا کرده است که این حکایت از امنیت بالای آن منطقه و توجه جدی مردم به هنر دارند. عده ای تصور می کنند که کردستان ما نا امن است.برگزاری این جشنواره ها در این گونه مناطق برای نشان دادن امنیت و همچنین نشان دادن هنر درمناطق مختلف بسیار مهم است.
وی در ادامه گفت: نزدیک ۵ هزار اجرا در شهرهای مختلفمان داشتیم. برگزاری این جشنواره در نقطه صفر مرزی و اینکه تئاتر خیابانی به نام این استان ثبت شده است. دبیرخانه دائمی در این شهر مستقر خواهد شد. امسال بطور قطع این دبیرخانه دائمی خواهد شد.
وی  همچنین درخصوص عملکرد اداره تئاتر خیابانی گفت: تولید ۱۳۴ اثر در اداره تئاتر خیابانی قابل قبول است. بحث آموزش را در این جشنواره هم عملی کرده ایم. موضوع آموزش را در طول سال در مریوان برگزار خواهیم کرد.
در ادامه نشست، قباد میمنت آبادی دبیر هفتمین جشنواره تئاتر مریوان در خصوص این جشنواره گفت: از ۶ تا ۱۱ مهر این جشنواره برگزار می شود. در این دوره همت خاصی انجام گرفته و بخش های جدیدی اضافه شده است.
دبیر جشنواره تئاتر خیابانی در ادامه گفت: تئاتر خیابانی به دلیل ارتباط نزدیک با مخاطب مورد توجه است. این جشنواره در سال گذشته یک مکان دائمی برای اجرای تئاتر خیابانی داشت که امسال دو مکان دائمی دیگر نیز افزوده شده است. همچنین پرچمی با نام تئاتر مریوان طراحی شده که در این مکان ها نصب خواهد شد.
وی با بیان اینکه استان کردستان قطب هنرهای نمایشی در کشور است تصریح کرد: ما در تمامی مناطق کردستان شاهد برنامه های منطقه ای و ملی در عرصه هنرهای نمایشی هستیم و گروه های نمایشی در شهرهای مختلف این استان در جشنواره های فراوانی که برگزارمی شود حضور می یابند.
میمنت آبادی همچنین خاطرنشان ساخت: همه گروههای متقاضی باید پیش از جشنواره اجرای عمومی داشته باشند. تئاتر باید توسعه پیدا کند و نباید محدود بشود به زمان خاصی در سال.این مهم با دائمی شدن دبیرخانه جشنواره صورت خواهد پذیرفت و ما در طول سال هم برنامه خواهیم داشت.
وی درباره آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره گفت: از تهران ۱۳۴ طرح نمایش و از شهرستان ها ۱۵۷ فیلم نمایشی به ما رسید که مربوط به ۲۲۰ گروه نمایشی بود.
همچنین ،از مجموع کارها در دو بخش بین الملل و داخلی با دو گروه داوری جداگانه اجرا خواهد شد. ۵ گروه نمایشی از کشورهای آلمان، فرانسه، لهستان و همچنین از کردستان عراق در این جشنواره حضور خواهند داشت.
دبیر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با بیان اینکه گروه های برتر به جشنواره تئاتر فجر معرفی خواهند شد عنوان کرد: پیش بینی می شود ۱۵ گروه از این جشنواره در تئاتر بزرگ کشور در اردیبهشت ماه حضور داشته باشند.
در ادامه این نشست خبری مجید امرایی مدیر دفتر تئاتر خیابانی مرکزهنرهای نمایشی در سخنانی گفت: از سال ۹۰، ۳۳۶۰ اجرای عمومی داشتیم.همچنین ظرف ۶ ماهه گذشته ۱۳۴ کار تولیدی نیز داشته ایم.
وی در ادامه به بیان دغدغه های دفتر تئاتر خیابانی پرداخت و اظهار کرد:۲۰۵ مکان دائمی برای اجرای تئاتر خیابانی در سراسر کشور مهیا شده است. همچنین بحث پژوهش و آموزش دغدغه دیگر ما بود. در شهرهای کردستان فضایی را برای آموزش تئاتر خیابانی در نظر گرفته ایم.  از سال گذشته اعزام گروه به جشنواره های خارجی را آغارکردیم و۱۵گروه را اعزام کردیم و امسال هم این پیگیری می شود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۹۲۵۱۳۱۰۴۲۶۴۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.