قانون حمایت از کودکان نیازمند بازنگری/ ۶ ماه حبس برای فرد کودک‌آزار کافی نیست

۲۹ آبان ،

حجت‌الاسلام رهبر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

یک عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم با بیان اینکه ایران عضو کنوانسیون جهانی حقوق کودک است، گفت: قانون فعلی برای حمایت از کودکان جامع نبوده و نیاز به بازنگری دارد.

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران با اشاره به ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی اظهار داشت: پدر یا جد پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمی‌شود و تنها به پرداخت دیه قتل به ورثه مقتول و تعزیر محکوم خواهد شد که این امر نقض حقوق فرزند است.

این حقوقدان ادامه داد: در فقه همانطور که برای قتل عمد قصاص معین شده  موانعی هم تحت عنوان شرایط قصاص مطرح می‌شود که یکی از شرایط این است که قاتل، پدر مقتول نباشد.

وی در رابطه با عدم قصاص پدر در قتل فرزند، اظهار داشت: پدر به دلیل سرپرستی خانواده و ولی دم بودن قصاص نمی‌شود و این امر ریشه در مباحث فقهی دارد.

حجت‌الاسلام رهبر با بیان اینکه ایران عضو کنوانسیون جهانی حقوق کودک است، تصریح کرد: قانون فعلی برای حمایت از کودکان جامع نبوده و نیاز به بازنگری دارد، چرا که قانون کودک‌آزاری در ایران کامل نبوده و برای مجازات آن که ۶ ماه حبس و جریمه نقدی برای فرد خاطی در نظر گرفته شده کافی که نیست.

عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم با اشاره به اینکه باید راهکارهای جدی در زمینه جلوگیری از کوودک‌آزاری ارائه شود، خاطرنشان کرد: دستگاه قضا باید در این زمینه سخت‌گیری بیشتری نسبت به فرد کودک‌آزار که سبب ضرب و شتم کودک، محرومیت از تحصیل و تحمیل کار اجباری بر این قشر بی‌پناه می‌شود را اعمال و مجازات وی را تشدید کنند.

انتهای پیام/پ۳


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.