قاهره بهترین سطح روابط با ایران را می‌خواهد/ایران در شرایط حساس منطقه رئیس نم می‌شود

قائم مقام وزیر خارجه مصر با تاکید بر اینکه قاهره خواستار بهترین سطح روابط با ایران است، گفت: بسیار خرسندیم که ریاست نم را به ایران واگذار می‌کنیم؛ این در حالی است که شرایط منطقه و جهان بسیار حساس‌تر و با اهمیت‌تر از گذشته به نظر می‌رسد.

 

 

 

 

 

 

“رمزی عزالدین رمزی”، قائم مقام وزیر امور خارجه مصر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: به نظر بنده همگان شاهد تحولات و تغییرات کلانی که در سطح منطقه صورت پذیرفت، بودند. مخصوصاً در این برهه حساس که منطقه و جهان در آن به سر می‌برند.

وی افزود: برای تحقق اهداف اجلاس تهران نیاز به همسویی و تشریک مساعی تمامی اعضای جنبش داریم و مصر از سه سال پیش رهبری و هدایت این جنبش را به عهده گرفت و ما هم‌اکنون بسیار خرسندیم که این مسئولیت را به جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌کنیم. البته این در حالی است که شرایط منطقه و جهان بسیار حساس‌تر و با اهمیت‌تر از گذشته به نظر می‌رسد.

عزالدین رمزی ادامه داد: همانطور که پیش از این اشاره کرده‌ام افزایش همکاری‌ها و همسو کردن مواضع کشورهای عضو جنبش نم کارایی و قدرت تصمیم‌گیری این جنبش را بیش از پیش خواهد کرد و باید نقش این سازمان بر اساس افزایش قدرت تصمیم‌گیری در مناقشات و معادلات منطقه‌ای و جهانی پررنگ‌تر شود. مطمئناً اگر این امر صورت پذیرد سازمان‌های بین‌المللی از دموکراسی بیشتری برخوردار می‌شوند و ما به عنوان یک تروئیکا (ریاست سه‌گانه) این اهداف و سازوکار را برای تقویت جنش عدم تعهد پیش خواهیم برد.

قائم مقام وزیر امور خارجه مصر در پاسخ به این سؤال که چه آینده‌ای را برای چشم‌انداز روابط ایران و مصر بعد از سه دهه قطع رابطه پیش‌بینی می‌کند، گفت: البته طی این سه دهه قطع کامل رابطه بین مصر و ایران وجود نداشت و هر دو کشور با یکدیگر از طریق دفترهای حافظ منافع در قاهره و تهران در ارتباط بوده‌ایم. البته در شرایط کنونی و به ویژه پس از پیروزی انقلاب مردمی مصر دو کشور شرایط و فرصت‌های جدیدی را تجربه می‌کنند و کشور مصر نیز در شرایط جدید خود خواستار برقراری بهترین روابط با تمام‌ کشورهای جهان از جمله ایران است که این روابط مبتنی بر احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی کشورهاست.

عزالدین رمزی در ادامه با اشاره به کمیته چهار جانبه مربوط به برون‌رفت از بحران سوریه گفت: این کمیته بر اساس پیشنهاد رئیس جمهور مصر دکتر محمد مرسی تشکیل شد و ما در حال حاضر در حال رایزنی با کشورهای ذیربط جهت هماهنگی و رسیدن به یک سازوکار مناسب هستیم.

اجلاس نم روز گذشته و در سطح کارشناسی در تهران آغاز به کار کرد. در نشست بعداز ظهر روز گذشته و در بخش سیاسی که به ریاست کوبا برگزار شد، کارشناسان در خصوص محورهای حمله به سفارت اکوادور در انگلیس، اختلافات ارمنستان و آذربایجان، موضوع عراق، مسائل سومالی و مالی در آفریقا و در نهایت در مورد مسائل سوریه به بحث و گفت‌و گو پرداختند.

پس از نشست دو روزه در سطح کارشناسی، اجلاس وزرای خارجه روزهای هفتم و هشتم و اجلاس سران نهم و دهم در تهران برگزار می‌شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.