قدس؛ محور تحولات منطقه

روز جهانی قدس امسال در شرایطی برگزار می‌شود که دشمن تلاش می‌کند قدس و فلسطین را که نقطه عزیمت بیداری اسلامی در منطقه بوده را به نقطه هزیمت بیداری اسلامی تبدیل کند! و با فتح سنگر اول مقاومت، تهدیدهای اصلی علیه رژیم صهیونیستی را تبدیل به فرصت نماید.تبارشناسی بیداری اسلامی در یمن، تونس، مصر، لیبی، بحرین و حتی عربستان سعودی این واقعیت را آشکار می‌سازد که «آزادی قدس» یکی از محورهای اصلی نهضت‌های مردمی در این کشورها است و تغییر سیاست‌های دولت‌های وابسته حاکم بر این کشورها نسبت به رژیم صهیونیستی از مطالبات مشترک ملت‌های بیدار شده است.

در این میان شاید شفاف ‌ترین مواضع را بتوان در شعارهای مردم مصر جستجو کرد به طوری که در هر مقطعی از انقلاب که مردم نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی را در ایجاد زاویه در حرکت ملت احساس می‌کردند به صحنه می‌آمدند و جلوی هر گونه انحراف را سد می‌کردند. مواضع، سیاست‌ها و اظهارات محمد مرسی رئیس‌جمهور منتخب ملت مصر نیز نشانگر حرکت برگزیده مردم در جهت مطالبات آنها است؛ بازگشایی گذرگاه رفح، تیرگی روابط با رژیم صهیونیستی و روابط دوستانه با حماس و دولت قانونی فلسطین نمونه‌هایی از این نشانه‌هاست.

اما آنچه نباید از نظر دور داشت این واقعیت است که اقدامات منفعلانه آمریکا و غرب در قبال بیداری اسلامی نیز بر محور قدس شکل گرفته است ولی در نقطه مقابل قیام ملت‌های منطقه؛ تداوم اسارت قدس!

آنچه در ماه‌های اخیر در سوریه جریان دارد یک برنامه طراحی شده از سوی آمریکا و غرب برای فتح خاکریز اول جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است و این راهبرد مهمترین استراتژی غرب برای مهار بیداری اسلامی در منطقه به شمار می‌رود. موج بیداری اسلامی اکنون به مرزهای رژیم اشغالگر رسیده است و می‌تواند به همراه بی‌ثباتی‌های درون این رژیم، حکومت غاصب را در سراشیبی سقوط قرار دهد اما تلاش برای ساقط کردن حکومت بشار اسد در سوریه در واقع مانع اصلی برای تداوم چالش‌ها علیه رژیم صهیونیستی است و انتقام غرب و آمریکا از پیروزی‌های جنگ ۳۳ روزه در لبنان و ۲۲ روزه در غزه بشمار می رود بطوریکه فتح خاکریز سوریه آغاز تهاجم وسیع علیه همه خاکریزهای مقاومت در منطقه از جمله حزب‌الله خواهد بود.

البته این سخن به معنای عدم ضرورت اصلاحات در حکومت سوریه نیست بلکه بشار اسد باید هم برای حفظ منافع ملی کشور خود و هم برای صیانت از خاکریز نخست مقاومت برای پایان دادن به دوران خشونت در این کشور و ایجاد زمینه‌های دموکراسی و حاکمیت مردم با سرعت تلاش کند تا دشمن با سوء استفاده از برخی کاستی‌ها در سوریه قادر به نفوذ تروریست‌ها در درون مردم این کشور نباشد.

روز جهانی قدس امسال در شرایطی برگزار می‌شود که دشمن تلاش می‌کند قدس و فلسطین را که نقطه عزیمت بیداری اسلامی در منطقه بوده را به نقطه هزیمت بیداری اسلامی تبدیل کند! و با فتح سنگر اول مقاومت، تهدیدهای اصلی علیه رژیم صهیونیستی را تبدیل به فرصت نماید.

در چنین شرایطی زنده نگاه داشتن یادگار ماندگار امام (ره) و برگزاری با شکوه راهپیمایی روز جهانی قدس در اران و سایر کشورها می‌تواند نقش سرنوشت‌ساز در خنثی‌سازی توطئه جهانی علیه بیداری اسلامی ایفا کند و نقشه شوم آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مهار یا انحراف در حرکت مردم به پا خاسته را برملا سازد. ملت‌های مسلمان در روز جهانی قدس قادر خواهند بود مانوری از وحدت، انسجام و اقتدار را به نماش گذارند و هوشیاری خود را در برابر قدرت‌های سلطه‌گر به رخ آنها بکشند.
/۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.