قدیمی‌ترین پیام دریایی جهان پس از ۹۸ سال سرگردانی در اقیانوس کشف شد!

محبوبه عمیدی: بطری که ۹۸ سال قدیمی‌ترین پیام دریایی جهان را در خود حفظ کرده، فروردین‌ماه امسال در میان تور ماهیگیری گرفتار شده و توسط یک ناخدا در آب‌های اسکاتلند از آب بیرون کشیده شده است. بر خلاف تصور بسیاری از ما پیام کشف شده در این بطری یک پیام درخواست کمک اضطراری یا یک نوشته عاشقانه نیست، بلکه بخشی از تحقیقات جریان‌های اقیانوسی است که یک قرن پیش انجام می‌شده است.

به گزارش نشنال جئوگرافیک، محتوای این پیام به این شرح است: «لطفا بنویسید که این نوشته را چه وقت و کجا پیدا کرده‌اید و آنرا به نزدیک‌ترین صندوق پست بیندازید. در پاسخ محل و زمان رها شدن این پیام در دریا برای شما ارسال خواهد شد. هدف ما از این تحقیق شناخت مسیر جریان‌های عمیق دریایی دریای شمال است».

قدیمی‌ترین پیام داخل بطری

آندرو لیپر که این پیام را کشف کرده، آن را به عنوان قدیمی‌ترین پیام دریایی جهان در کتاب گینس به ثبت رسانده است. بطری کشف شده توسط یکی از ۱۸۸۹ بطری است که در ژوئن ۱۹۱۴ / خردادماه ۱۲۹۳ توسط ناخدا هانتر براون و به منظور بررسی جریان‌های اقیانوسی محلی به آب انداخته شده‌اند. این بطری‌ها می‌توانستند به اقیانوس‌شناسانی که حدود یک‌ قرن پیش آنها را به آب انداختند برای ترسیم مسیر جریان‌های دریایی در اطراف اسکاتلند کمک کنند.

بطری

بطری که توسط لیپر کشف شده ۳۱۵امین بطری از این سری است و تنها ۱۵ کیلومتر دورتر از محل رها شدن این پیام‌ها در ۹۸ سال پیش پیدا شده است. رکورد قبلی به دوست او مارک اندرسون تعلق دارد که با همین کشتی ماهیگیری در سال ۲۰۰۶/۱۳۸۵ موفق به کشف یک بطری شده که در سال ۱۹۱۷ در آب رها شده است.

البته رها کردن بطری‌ها در آب به قرن‌ها پیش برمی‌گردد. جالب است بدانید یک فیلسوف یونانی حدود ۳۱۰ سال قبل از میلاد تلاش کرده با رها کردن بطری‌های آب‌بندی شده در آب اثبات کند دریای مدیترانه را ریزش جریان اقیانوسی اقیانوس اطلس ایجاد کرده است.

بطری‌های حاوی پیام داستان‌های جالب دیگری نیز دارند، باز کردن آنها در قرن شانزدهم در سواحل انگلستان ممنوع شده بود چون ملکه الیزابت اول نگران این بود که دشمنان این کشور و جاسوسان می‌توانند از این راه اطلاعات مورد نیاز خود را ردوبدل کنند. اگر کسی یکی از این بطری‌ها را باز می‌کرد، مجازات او اعدام بود!  

در قرن ۱۸ام نیز یک دریانورد ژاپنی که با ۴۳ ملوان دیگر به جستجوی گنج رفته بود، پس از شکستن کشتی خود پیامی را روی پوست نارگیل حکاکی کرد که بیش از یک قرن بعد و در سال ۱۹۳۵/۱۳۱۴ کشف شد.

این بطری‌ها امروزه هم توسط اقیانوس‌شناسان و برای مطالعه جریان‌های اقیانوسی جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. گروهی از محققان در مؤسسه علوم اقیانوسی کانادا در سال ۲۰۰۰/۱۳۷۹ پروژه تازه‌ای را برای رها کردن این بطری‌ها توسط کشتی هایی در سراسر جهان آغاز کرده‌اند. طی ۱۲ سال گذشته بیش از ۶۴۰۰ پیغام در بطری توسط آنها به آب انداخته شده و ۲۶۴ بطری، حدود ۴درصد از آنها توسط افراد گوناگون پیدا شده است. مطالعه مسیر حرکت این بطری‌ها می‌تواند به شناخت بهتر جریان‌های اقیانوسی که در شمال آمریکای شمالی در حرکت هستند، کمک کند.

۵۳۲۷۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.