قرائت بیانات رهبر انقلاب در کنگره میرزا کوچک خان جنگلی

۱۱م آذر ،

به گزارش  واحد مرکزی خبر این بیانات را آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان  و  امام جمعه  رشت  قرائت کرد.
در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است…  قضیه  مرحوم  میرزا کوچک جنگلی  یک قضیه ویژه است ، اگرچه در دوران زمانی مشروطیت  تا  سرکار آمدن رضاخان ،  حوادث  بسیاری  همچون  خیابانی در تبریز  و  پسیانی  در مشهد و دیگر موارد به وجود آمد اما  مردم و جوانان شناخت چندانی از آنان ندارند.
در بیانات آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب همچنین آمده است…  قضیه جنگل یک قضیه ویژه است و با  قضایای تبریز و خراسان تفاوت دارد ، این تفاوت در نجابت و صبغه  مردمی است که  در کار میرزا وجود دارد ، در  اینکه  ایشان روحانی و طلبه بوده  شکی نیست.
در بخشی دیگر از این بیانات آمده است…  منشاء حرکت میرزا کوچک  یک منشاء ۱۰۰ درصد  دینی و اعتقادی است و رفتار او  هم یک رفتار دینی است ،  برخورد میرزا  با  مخالفانش  نیز شرعی بوده  و  رفتارش هم یک رفتار دینی بود ،
حرکت  میرزا یک حرکت  ۱۰۰ درصد  اسلامی و ایرانی است.
همچنین در این بیانیه آمده است…حرکتها و جاذبه هایی که در آن دوران در تحرکات بلوک شرق  در  شوروی  بود  میرزا را از مسیر  منحرف نکرد.
در بخش دیگری از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است….  هر چند اطرافیان  میرزا جذب حاشیه ها  شدند و خیانت هایی کردند اما این مرد  به سبب  پای بندی به اسلام  جذب آنها نشد ، جذب مارکسیست ها  نشد البته اطرافیان میرزا از این وابستگی ها  و خیانت ها  در دنیا هم خیری ندیدند ، میرزا  ضمن اینکه با  اجانب مقابله می کرد در حفظ استقلال همت داشت ،  با تحرکات  استبداد داخلی هم مقابله کرد ،  خداوند درجاتش را عالی کند ، ایشان در بین مردم دارای  موقعیتی مناسب است ،  سعی شود کاری جامع دارای نکته های اساسی زندگی میرزا را برای مردم و جوانان ترسیم کنید .
میرزا یک نظام مینیاتوری از نظام  اسلامی در رشت به وجود آورد که از دست اندرکاران می خواهم  با ستاد همکاری کنند.
میرزا کوچک جنگلی  در سال  ۱۲۵۷ در  محله قدیمی  استاد سرای  رشت  به  دنیا آمد  و  در مدرسه حاجی حسن و جامع  رشت به تحصیل علوم دینی مشغول شد.
وی در  واقعه مشروطیت به  انقلابیان پیوست  و  در  فتح   قزوین  شرکت کرد.
روحانی مبارز میرزاکوچک جنگلی ،  نهضت جنگل را  در  سال ۱۲۹۳ علیه استبداد  داخلی و استعمار خارجی  پایه ریزی کرد.
وی پس از  ۷ سال  مبارزه ،  سرانجام در ۱۱ آذر   ۱۳۰۰  به  شهادت  رسید.      

میرزاکوچک خان مایه عزت همه ایران

 

حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین کنگره ملی بزرگداشت روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی گفت: جنگل به میرزا خیانت نکرد بلکه ناجنگلیان او را به بهای ناچیزی فروختند. 

حسینی افزود: میرزا کوچک حکومتی بر مبنای اسلام می خواست و این حکومت با منافع همه حکومت طلبان در تضاد بود به همین سبب عده ای زمین و زمان را بر میرزا تنگ کردند تا اینکه عده ای از یاران میرزا خریده و عده ای امان داده شدند، عده ای به دشمن رو کردند و عده بسیاری نیز کشته شدند.

وی افزود: جنگلی انگی بود که خارجی ها به میرزا می دادند که با چنین تهمتی سر فرزند پیامبر(ص) را نیز می بریدند و با چنین نگاه غرض آلودی، تاریخ نیازمند واکاوی ریشه ای است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در برابر میرزا، رضا خان بود که میرزا حاضر به بیعت با او نشد و عاقبت سرش به دست بعضی یاران دنیاطلبش روبروی رضاخان قرار گرفت. 

حسینی گفت: میرزا فقط افتخار گیلک و گیلان نیست بلکه مایه عزت دین و ایمان و همه ایران است.

 


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.