قرص برنج جان ۴۶۳ نفر را گرفت

فارس به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، احمد شجاعی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۶۳ نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند، افزود: این رقم در مقایسه با سال ۸۹ که تعداد فوتی‌های ناشی از مسمویت با قرص برنج ۴۰۶ نفر بود، ۱۴ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی و بر اساس آمارهای موجود ۲۵۹ نفر از فوتی‌های مسمومیت با قرص برنج در سال گذشته مرد و ۲۰۴ نفر زن بودند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص ترکیبات و خطرات ناشی از قرص برنج تصریح کرد: قرص برنج ترکیب خطرناکی از فسفید‌ها است که برای جلوگیری از آفت زدگی برنج انبار شده و یا دفع آفات سایر غلات انبار شده و جلوگیری از کپک زدگی آن‌ها استفاده می‌شود؛ بر اثر تماس این ماده با رطوبت، گاز خطرناک فسفین آزاد می‌شود که علت اصلی سمی بودن این ماده است و هر چه ترکیبات قرص برنج تازه‌تر باشد گاز بیشتری آزاد می‌کند و خطرناک‌تر است.

شجاعی با ابراز تأسف از افزایش مرگ ناشی از مصرف قرص برنج یادآور شد: خوردن قرص برنج در بزرگسالان یکی از علل خودکشی است برای مثال شایع‌ترین عامل خودکشی در هند خوردن یا استنشاق اتفاقی این ماده سمی است.

وی تهوع، دردمعده، استفراغ، تنگی نفس، احساس سرما، عطش، سردرد، تشنج و کما را از جمله عوارض مصرف خوراکی قرص برنج دانست که بعد از چهار روز تا دو هفته به دلیل نارسایی قلبی مرگ فرد را به دنبال دارد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه سخنانش با اشاره به آمارهای سازمان از متوفیات قرص برنج تصریح کرد: در سال گذشته بیشترین موارد مرگ ناشی از مسمویت با قرص برنج با ۲۰۵ فوتی در استان تهران ثبت شده است که تقریبا نیمی از کل فوتی‌های قرص برنج در کشور را شامل می‌شود.

وی افزود: پس از تهران استانهای گیلان با ۹۹ فوتی، مازندران با ۴۱ فوتی و لرستان با ۳۲ فوتی در رتبه‌های بعدی مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج قرار می‌گیرند. این در حالی است که آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت با قرص برنج در دیگر استان‌ها زیر ۲۰ نفر و عمدتا کمتر از ۱۰ نفر است، هر چند برخی استان‌ها هیچ مورد فوتی با قرص برنج ندارند.

شجاعی اظهار داشت: آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت با قرص برنج در سال ۸۷، ۲۱۴ نفر (۱۰۵ زن و ۱۰۹ مرد) بود که با رشد ۶. ۵ درصدی به ۲۲۸ نفر (۱۲۴ مرد و ۱۰۴ زن) در سال ۸۸ رسید. همچنین آمار مرگ ناشی از مسمویت با قرص برنج در سال ۸۹ نسبت به سال ۸۸ با رشد قابل توجهی مواجه شد به نحوی که با ۷۸. ۱ درصد افزایش به ۴۰۶ نفر در سال ۸۹ رسید.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه دوز کشنده قرص برنج در انسان نامشخص است یادآور شد: هر گونه واردات، توزیع و فروش قرص برنج ممنوع اعلام شده و کاربرد آن به صورت محدود و تحت نظارت جهاد کشاورزی در سیلو‌ها و کشتی و… است که متاسفانه به دلیل تمایل کشاورزان به مصرف آن برای نگهداری محصولات، ورود آن به شکل قاچاق از کشورهای همسایه وجود دارد و مسمومیت ناشی از آن در بین جوانان دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به اشتباه در بین افراد شایع شده که قرص برنج شادی آور است اما در مواردی مصرف تنها نصف قرص برنج نیز مرگ فرد را به دنبال داشته است.

جوان آنلاین – آخرین عناوین حوادث

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.