قرص نعناع بخوریم یا نخوریم؟

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : حتما تاکنون اشکال مختلف ترکیبات حاوی نعنا همچون آدامس، قرص‌های ضدنفخ یا خوشبوکننده دهان، شیرینی‌ها، نوشیدنی‌ها یا حتی سیگارهای حاوی عصاره نعنا را در بازار دیده‌اید که به عقیده عامه مردم می‌تواند مشکل گوارشی یا نفخ را کنترل و درمان کند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از جام جم ؛ اما سوال اینجاست چرا گاهی فرآورده های حاوی نعنا بخصوص قرص آن سبب سوزش سردل می گردد؟ مگر نعنا داروی ناراحتی های گوارشی نیست؟ به چه سبب، قرص نعنا برای مبتلایان به دیابت منع مصرف دارد؟ آیا نعنای به کار رفته در محصولات غذایی خاصیت درمانی دارد یا فقط غذا را معطر می کند و محرک اشتهاست؟

نعنایی که دل می سوزاند

اسانس، عصاره، سبزی، چای، آدامس یا قرص نعنا حاوی ترکیباتی است که هم می تواند برای معده مفید و هم نقش مخرب داشته باشد.

برای معده بد است، چون ترشح اسید معده و کار عضله وصل کننده معده به مری را مختل کرده و سبب برگشت محتویات ترش و اسیدی معده به مری و سوزش سر دل می گردد، اما همین اختلال سبب کاهش گرفتگی اسفنگتر تحتانی معده به روده شده و سبب تسهیل خروج گاز از معده می گردد و اثر ضدنفخ و ضدتهوع خوبی دارد و به هضم سریع غذا کمک کرده و به میزان بسیاری از صدای قار و قور شکم می کاهد، اما برای اشخاص بخصوص سالمندانی که از سوزش سر دل شاکی یا سیستم گوارشی ضعیفی دارند، محدودیت مصرف دارد.

مکیدن بسیار قرص نعنا ضرر دارد

محققان دریافته اند نعنا خوشبوکننده قوی دهان است، چرا که باکتری های مولد گازهای بدبو را نابود کرده و در غلظت های کم انتهای اعصاب حسی پرزهای چشایی مربوط به سرما را تحریک کرده و سبب احساس خنکی خوشایندی در مصرف کننده می گردد، اما باید بدانید طبیعت نعنا گرم و قابض است و «تانن» (عصاره موجود در آن) ماده ای قوی و ضد اسهال بوده و مصرف بسیار آن سبب یبوست و مشکلات روده ای می گردد. همچنین به تشدید سردرد کمک کرده و فشار خون و پمپاژ قلب را شدت می بخشد و مقدار بسیار آن سبب تشنج و حساسیت شده و برای کلیه مضر است.

از سوی دیگر، یکی از ترکیبات موجود در قرص های نعنایی پودر شکر است که مصرف آن برای سلامت اشخاص دیابتی زیانبار است که البته مصرف انواع بدون قند آن بی ضرر است.

خطر ناباروری با عصاره نعنا

با وجود آن که نعنا خواص درمانی بسیاری دارد، اما بعضی محققان بر این باورند استفاده طولانی مدت بویژه از قرص یا فرآورده های حاوی اسانس یا عصاره تغلیظ شده نعنا احتمال دارد با دخالت در ایجاد تخمک گذاری و کشتن سلول های جنسی سبب نازایی و ناتوانی در باروری شود و با انقباض ماهیچه های رحم سبب سقط جنین شود اما تعدادی از محققان نظر دیگری دارند و معتقدند عصاره نعنا می تواند در درمان نازایی زنان موثر باشد بنابراین تا روشن شدن موضوع بهتر است از گروه موش های آزمایشگاهی خارج شویم و از فرآورده های حاوی عصاره نعنا کمتر استفاده کنیم.

غذاهایی که فقط طعم نعنا می دهد

گرچه نعنا کاهنده مشکلات گوارشی است، اما سبب بر این نیست که حتما ترکیب آن با محصولات غذایی مانند دوغ، شکلات یا آدامس گویای همان خواص باشد و در اغلب موارد اسانس ها بیشتر به عنوان طعم دهنده به محصولات اضافه می گردد و در اغلب کارخانه ها خواص و اثربخشی اسانس نعنا در ترکیب با مواد غذایی مدنظر قرار نمی گیرد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.