“قزوین” سر آغاز تهران

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

قزوین شهر باستانی که در زمان شاه تهماسب صفوی پایتخت ایران بوده و اولین خیابان ایران (خیابان سپه) در این شهر ساخته شده است.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، قزوین (به پارسی میانه: کاسپین)‏ یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان و شهرستان قزوین در غرب ایران است.  
 
قزوین به سبب قرار گرفتن در گلوگاه ارتباطی استان‌های شمالی و غربی کشور و نزدیکی به تهران، از موقعیت خوبی برخوردار است.
 
نوشته های باستانی یونان قزوین را با نام “راژیا” معرفی می کند و پس از آن در نوشته های اروپایی این شهر با نام شهر باستانی “آرساس” و یا “آرساسیا” شناخته می شده است .  
 
اشکانیان قزوین را به نام موسس آن “اردپا” می خواندند و ساسانیان نام این شهر را “کشوین” (یعنی سرزمینی که نباید از آن غافل شد) نهاده بودند.  
 
در بعضی متون نام این شهر “قسوین” (یعنی شهری که مردمی پر صلابت و استوار دارد) ذکر شده است . به هر روی مورخان و باستان شناسان قزوین را “کاسپین” می دانند.  
و بر این باورند که قوم کاسپی‌ها که در سواحل دریای خزر می زیستند به مرور کوچ کردند و شهر قزوین را بنا نهادند.  
 
این شهر باستانی در زمان شاه تهماسب صفوی پایتخت ایران بوده‌است. اولین خیابان ایران (خیابان سپه) در قزوین ساخته شد. آب انبار سردار بزرگ‌ترین آب انبار تک گنبدی جهان در قزوین می‌باشد.
 
•مراکز دیدنی  
 
باغ فرهنگی قزوین
 
مجموعه دولتخانه صفوی در مرکز شهر قزوین با مساحتی بالغ بر ۶ هکتار واقع شده است، دولتخانه صفوی و یا باغ فرهنگی قزوین از ساختمان عالی‌قاپو در شمال خیابان سپه آغاز شده و در انتها به محوطه عمارت چهلستون اتصال می‌یابد و در طول مسیر خود با گذشتن از چندین حیاط و محوطه باز، امکان بازدید از آثار و بقایای به‌جا مانده از دوره‌های مختلف (صفوی، افشاریه، زندیه و قاجاریه) همانند سردر عالی‌قاپو، باغ حیاط عالی‌قاپو، عمارت شهربانی، شترخان، گراند هتل قزوین، سینما گراندهتل ، پیغمبریه ، کاخ چهل‌ستون قزوین و موزه قزوین را فراهم می کند .
 
عمارت ها
 
قزوین به سبب پایتختی در دوره صفویه و نیز حضور شاهزادگان و امیران در دوره های مختلف تاریخی دارای عمارت ها و کاخ های متعددی است.  
 
معروف ترین عمارت موجود در قزوین کاخ چهلستون می باشد که تنها کاخ بر جای مانده از کاخ های موجود زمان صفوی می باشد.
 
از دیگر عمارت های موجود در قزوین باید به عمارت شهرداری اشاره کرد که به عنوان اولین شهرداری ایران در  سال ۱۳۰۶ساخته شده است.
 
 عمارت باغ سپهدار، موزه کشاورزی ، عمارت سردار مفخم یا خانه فرهنگ امیر کبیر ، عمارت شهربانی را می توان از شاخص ترین کاخ ها و عمارات موجود در قزوین دانست.
 
گرمابه ها  
 
گرمابه های بسیاری در قزوین موجود است که از میان آن ها می توان حمام رضوی ،حمام قجر ،حمام دودر ،حمام سیدیان ،حمام میرزا کریم،حمام حاجی محمد رحیم( صفا )،حمام بلور ،حمام راه ری ،حمام داروغه ،حمام آخوند قزوین ،حمام پیر آسا،حمام بایندر کوچه ،حمام قوشه،حمام سعدیه،حمام حاج بیگلر و … را نام برد که همگی آن ها با معماری و تزیینات متفاوت و ارزشمند از نقاط دیدنی شهر قزوین محسوب می شوند .
 
بازارها و سرا ها
 
کاروان‌سرای سعدالسلطنه با مساحت ۲۶ هزار متر مربع از کامل ترین و وسیع ترین سرا های سنتی ایران محسوب می گردد. این بنای تاریخی در مجموعه بازار تاریخی قزوین قرار گرفته است و در دوره ناصر الدین شاه قاجار و به دستور باقر خان سعدالسلطنه ( سعدیه ) بنا شده است .
 
آب انبار ها
 
قزوین را باید به یک اعتبار،شهر آب انبارها بدانیم . ساخت و وقف بیش از یکصد بنای ویژه و پر هزینه برای انباشت و ذخیره آب در شهری که از دیر باز به کم آبی شهره بوده نشانگر همت بلند مردم قزوین دارد .  
 
آب انبار های بسیاری در قزوین موجود است که از میان آن ها می توان به آب انبار حکیم،آب انبار زنانه بازار،آب انبار سردار کوچک،آب انبار سردار بزرگ،آب انبار حاج کاظم ،آب انبار مسجد جامع (خیابان)،آب انبار ملاوردی خان ، آب انبار آقا ، آب انبار حکیم ، آب انبار شیشه گر ، آب انبار پنجه علی ، آب انبار حاج کریم ، آب انبار حاجی بابا ، آب انبار زرگره کوچه و … اشاره کرد.
 
•    جاذبه های طبیعی
 
ایوان سنگی نیاق ، منطقه حفاظت شده باشگل، غار قلعه کرد، غار ولی گشنه رود، غار سفیدآب،دریاچه اوان(ovan)، صخره های اندج، قله سیالان، قله خشچال، چشمه های آبگرم خرقان،آبگرم یله گنبد، بوستان باراجین از جمله جاذبه های طبیعی قزوین است.
 
•آداب و رسوم  
 
از آیین‌ها و جشن‌های ایرانی و رایج درگستره جشن نوروز، نوروز خوانی، چهارشنبه سوری، سیزده بدر، جشن فندق(در اواسط مرداد ماه)، جشن تیرگان(سیزدهم تیرماه)، پنجاه بدر(بعدازظهر روز نوزدهم اردیبهشت ماه)، کوسه گلین، جشن انار(اواخر شهریور)چمچه خاتون ، جشن زیتون (اوایل مهرماه)، جشن انگور(شهریور ماه)، گل خندانی(یک روز قبل از ماه رمضان) و… را نام برد.
 
•خوراک ها و  شیرینی های سنتی قزوین  
 
استان قزوین نیز مانند سایر استان های کشور دارای انواع غذاهای سنتی است که بعضی از آنها در مناسبت های ویژه و تعداد بسیاری نیز به شکل عادی در طی سال تهیه می گردد. بعضی از انواع غذاهای سنتی قزوین عبارتند از:قیمه نثار، شیرین پلو و کوکوی شیرین ، آش دوغ ، آش دندان کشه ، یتیم چه، ماش پیازو ، اشکنه ، دیماج  و کاله‌جوش نام برد.
 
در قزوین انواع اقسام نان پخت می گردد که شهرت بسیاری دارد؛ در بین نان های قزوین ، نان لواش تنوری که دارای کیفیت و طعم مطبوعی می باشد که سبب شهرت آن شده است .
 
قاق یکی دیگر از نان های سنتی قزوین است که خشک و شیرین بوده و با چای سِرو می گردد  از دیگر نان های سنتی قزوین می توان به شیرمال و زنجبیلی اشاره کرد ، که کم شیرین بوده و همراه با عصرانه و چای خورده می گردد .
 
نان چایی ؛ یکی از انواع شیرینی های سنتی قزوین است و از جمله متداول ترین شیرینی های استان عبارتند از باقلوای لوزی، نان برنجی، نان نخودی، نان قندی، باقلوای پیچ،نان بادامی، نان گردویی، پادرازی، نان نازک، نان چرخی، نان چایی، اتابکی،ولی عهدی، حاج کریمی می باشد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.