قطار فجر سی و یکم به حرکت درآمد

گزارشی بر آیین افتتاح جشنواره فیلم فجر

آیین افتتاح سی ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ساعاتی قبل در تالار وحدت با حضور جمع کثیری از هنرمندان و علاقه مندان سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، اجرای مراسم افتتاحیه فیلم فجر بر عهده محمد سلوکی بود. مراسم با نیم ساعت تاخیر در ساعت هفت و سی دقیقه با بخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوتی چند از آیات قرآن مجید رسما آغاز شد.

در ابتدا گروه “وصل یار” به سرپرستی ابراهیم اثباتی موسیقی زنده ای را اجرا کردند و بعد از آن محمد سلوکی بر صحنه حاضر شد و ضمن خوش آمدگویی وتبریک میلاد پیامبر اسلام به حاضرین و بزرگان مراسم آیین افتتاح فجر سی و یکم گشوده شد.
بعد از حرفهای مجری برنامه نماهنگی با موضوع مرور سی سال برفیلم های سینمای ایران با صدای ناصر طهماسب پخش شد و بعداز این نماهنگ دبیر جشنواره فیلم فجر محمد رضا عباسیان به روی سن آمد و متنی در حال و هوای جشنواره فیلم فجر خواند و گفت : امیدوارم که عملکرد تیم جشنواره سی و یکم را در اختتامیه این جشنواره بررسی کنیم.

بعد از حرفهای عباسیان کلیپی با محوریت فیلم های جشنواره امسال بخش شد و بعد از آن سلوکی از رییس سازمان سینمایی جواد شمقدری دعوت کرد تا به روی صحنه حاضر شود.

شمقدری : جشنواره آغاز فصل تازه از سینما است

شمقدری ضمن خوش آمد و گویی و ابراز خرسندی از فرا رسیدن سی و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و فجر سی و یکم گفت : سینمای ایران سه ویژگی مهم دارد، پدیده قابل اعتنا و شگفت‌انگیزی است که در عرصه داخلی و خارجی جایگاه مؤثری دارد. ظرفیت فکری و محتوایی و مهارت‌های سرشاری در اختیار سینما است. ایران پیشرفته در پرتو آسمانی برای حضور در رقابت‌های جهانی به شدت محتاج سینمای پیشرو و مؤثر و کارآمد است.

شمقدری در پایان اضافه کرد : در هفته‌های اخیر اعلام می‌شود به جشنواره فرصتی برای همدلی است امیدواریم این انتظار با مدیریت و دبیر جشنواره عملی شود ایشان مؤظف شدند در مشی جشنواره اجرای برنامه‌ها و انتخاب‌ها همدلی را رعایت کنند. سیمرغ بلورین بعد از سه دهه قاب‌نشینی از سطح عبور کرد و در فضا بالا گشود امیدواریم سینمای ایران نیز در فضای بیکران احساس و عاطفه اوج بگیرد.

بعد از صحبت های جواد شمقدری کلیپ هایی با موضوع معرفی هیات انتخاب و هیت داوران بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر بخش شد. و مجری مراسم از وزیر ارشاد را فرا خواند تا به روی صحنه حاضر شود و درباب جشنواره فیلم فجر نطقی کند.

محمد حسینی : سینما کلید پیشرفت کشور است

وزیر ارشاد بعد از خواندن شعری در حال و هوای جشنواره فیلم فجر گفت : سینمای بعد از انقلاب هرچند کوشیده به سمت ابتذال نرود، اما بعضی هم در این میان تلاش کردند آن را به سمت انفعال پیش ببرند که هنرمندان نباید بگذارند چنین اتفاقی بیفتد.
وی ادامه داد: امروز سینماگر رسالتی دارد که صدبار مسئولانه‌تر از قبل است و اگر به رنج و به خون چهره، هنرمند است که تن به آسودگی نیاساید. سینما کلید پیشرفت کشور است و خانه بی‌در امنیت خود را از دست می‌دهد. نباید به هرکس اجازه ورود به آن بدهیم و سینماگر باید از کلید معرفت و هنر خود به خوبی محافظت کند. انتخاب مسئولان این بخش نیز با همین دیدگاه صورت گرفته است.

وزیر ارشاد اظهار داشت: سینمای امروز شاهد تجدید حیات معنویت است و علی رغم اهانت به اسلام و پیامبر اعظم همگان به تحقق وعده الهی راسخ‌تر می‌شوند. هنرمند مصالح خود را منطبق با مصلحت حق می‌انگارد.
وی گفت: سی‌و یکمین جشنواره فیلم مفجر با تمایزی محسوس نسبت به سال‌های قبل از نقد سالم اجتماعی، دفاع مقدس و حضور چشم‌گیر فیلم اولی‌ها و استقبال بین الملی به چراغ راهنما مجهز شده است.
با پایان رسیدن حرفهای وزیر ارشاد محمد سلوکی از کارگردان پولساز سینمای چین دعوت کرد که به رو سن حاضر شود.
در بخش مواد تبلیغی سینمای ایران امید صالحی برای مجموعه عکس های “روزهای زندگی” سیمرغ بلورین بهترین عکاس را دریافت کرد.

فرشته طائر پور جایزه بهترین طراحی پوستر را در یافت کرد و روی صحنه حاضر شد و گفت : جای بسیاری از بزرگان در این جا خالی است. مسعود بهنام که دیگر بین ما نیست و رخشان بنی اعتماد که می توانست باشد و آن هم نیست. من به عنوان تهیه‌کننده پوستر آینه‌های روبرو را آماده کردم چون مجری ایده در ایران نداریم. اما دوست دارم این جایزه را به آقای قالیباف تقدیم کنم تا سبب شود ایشان به عنوان شهردار توجهی به سطح شهر و سهم سینمای ایران کنند.
وی در ادامه گفت: متاسفانه سهم سینمای ایران در میان بیلبردها و اتوبان‌ها و شهر بسیار ناچیز است. ما دارای سینمای شریف و نجیبی هستیم که به آن مفتخریم و در سطح بین الملل نیز این سینما برای ما افتخار می‌آفریند. شاید حق این سینما که عوارض پرداخت می‌کند بسیار اندک است.

سیمرغ بلورین بهتربن آنوس به طائر پور و آذربایجانی برای آینه های روبرو رسید.

در مراسم بزرگداشت از نادر طالب زاده و جهانگیر الماسی تقدیر شد که جایزه طالب زاده را یوسفعلی میرشکاک و جایزه جهانگیر الماسی را فرامرز قریبیان به آنها اهدا کردند.

مریلا زارعی جایزه مهری شیرازی زا بهاو اهدا کرد و در حرکات نمادین زانو زد و دستان پر مهر مهری شیرازی را بوسید.

جمشید مشایخی : همیشه شاگرد هستم و افتخارم این است

در مراسم بزرگداشت وقتی که جمشید مشایخی به روی صحنه آمد تمام سالن به پا برخواستند و با تشویق های بلند و طولانی به استاد عرض ادب و احترام کردند. محمد سلوکی از بازیگران خواست برای اهدای دیپلم افتخار ایشان به روی صحنه بیایند. بازیگرانی چون امین حیایی، رضا ناجی، پویا امینی و محمد متوسلانی، همچنین محمدرضا عباسیان و جواد شمقدری و احمد میرعلایی روی سن آمدند. مشایخی با تشویق مکرر حضار مواجه شد و گفت اولین بار است که یک شاگرد مورد تشویق بزرگان قرار می‌گیرد افتخار می‌کنم همیشه شاگرد هستم و بیتی از حافظ را تقدیم می‌کنم.

بعد از پایان حرفهای مشایخی با اجرای قطعه ای موسیقی از گروه وصل یار مراسم به پایان رسید.


آخرین خبرها
منبع: هنر آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.