قطعات شکسته لامپ‌ها سمی هستند

کارشناس بهداشت محیط و پرتوهای معاونت امور بهداشتی آذربایجان‌غربی گفت: قطعات شکسته لامپ‌ها به‌ویژه لامپ‌های فلورسنت مثل مهتابی و کم مصرف حاوی جیوه و سمی هستند.

«حجت کارگر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه آذربایجان‌غربی، با بیان این‌که، شکسته شدن این قبیل لامپ‌ها سبب انتشار جیوه به داخل هوا و در نتیجه مسمومیت می‌شود، افزود: تماس جیوه با بدن، تاثیر منفی بر دستگاه عصبی و مغز دارد.

55.8.87Science.jpg

وی با اشاره به این‌که هر لامپ کم مصرف از ۳ بخش حباب، کیت و سرپیچ تشکیل شده است، افزود: در این لامپ‌ها با عبور جریان برق اتم‌های جیوه تحریک و پرتوهای فرا بنفش تولید می‌شود و لایه فلورسنت بخش داخلی این لامپ حاوی فسفر این پرتو را به نور مرئی تبدیل می‌کند.

کارشناس بهداشت محیط و پرتوهای معاونت امور بهداشتی آذربایجان‌غربی با بیان این‌که عارضه اصلی این لامپ‌ها تشعشع پرتوهای فرا بنفش است، ادامه داد: در برخی افراد حساس یا مبتلا به بیماری‌های پوستی این لامپ‌ها سبب تشدید علائم می‌شوند.

کارگر با اشاره به این‌که لامپ‌های کم مصرف از تغییر فرکانس برخوردارند، اظهار کرد: این امر سبب آغاز میگرن و یا شروع حمله‌های تشنجی در افراد صرعی و بروز بیماری‌های شبکیه چشم می‌شود.

وی در خصوص نحوه جمع‌آوری لامپ‌های شکسته فلورسنتی، گفت: در صورت شکسته شدن لامپ‌های کم مصرف باید در ابتدا پنجره‌ها را باز و سپس به مدت ۱۵ دقیقه از اتاق خارج شد هم‌چنین برای جمع کردن خرده‌های باقی‌مانده‌ی لامپ‌ها از نوار چسب استفاده و سپس سطوح را با دستمال یا حوله‌ای مرطوب پا ک کرد.

کارشناس بهداشت محیط و پرتوهای معاونت امور بهداشتی آذربایجان‌غربی افزود: هرگز از جارو برقی یا دستی برای تمیز کردن استفاده نکنید چون سبب پخش شدن جیوه به سایر قسمت‌های منزل می‌شود هم‌چنین هرگز لباس‌ها و پارچه‌های به‌کار گرفته شده برای تمیز کردن قطعات شکسته شده اجسام فلورسنتی را در ماشین لباسشویی نریزید.

کارگر درخصوص راه‌های صحیح استفاده ازلامپ‌های کم مصرف یادآور شد: باید نور لامپ فلورسنت را با نور زرد لامپ معمولی ترکیب کرد تا ضمن ایجاد روشنایی مطلوب تا حدود زیادی از خطر تابش خالص این نورها کاسته شود.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.