قلیان ۱۵۰۰ دلاری درمیان هدایای باراک اوباما

۰۷اردیبهشت،

وزارت خارجه آمریکا طبق سنتی مرسوم لیستی از هدایای مقامات ارشد دولتی را که از سال ۲۰۱۱ از مقامات و طرف های خارجی دریافت کرده اند منتشر کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ در این لیست نیکو سارکوزی رییس جمهوری فرانسه و کارلا برونی همسر ایتالیایی او با دادن هدایایی به ارزش  بیش از ۴۱ هزار دلار به اوباما و خانواده اش در صدر جدول قرار گرفته اند.

هدایایی که زوج سارکوزی داده اند شامل یک کیف لوازم گلف به ارزش بیش از ۷۷۵۰ دلار ، مجسمه های کریستال ، ست حمام، و ادوکلن به چشم می خورد . سارکوزی و همسرش در سال ۲۰۱۱ بیشترین هدیه را به اوباما و خانواده رییس جمهوری امریکا داده اند. ارزش کل هدایایی که سارکوزی و برونی به خانواده اوباما داده اند بیش از ۴۱ هزار دلار برآورد شده است.

سارکوزی همچنین به اوباما یک مجسمه کریستال از اسکندر، یک تی شرت با مارک ” لاکوست” و نیز یک خودنویس هدیه داده است.

طبق قانون آمریکا همه هدایای اهدایی به رییس جمهور و دیگر مقامات ارشد دولتی اول باید در وزارت خزانه داری آمریکا ارزش گذاری شود. هدایای فاسد  شدنی یا مصرفی که قابل نگهداری نیست از سوی هدیه گیرنده دولتی مصرف می گردد اما هدایای فاسد نشدنی و ماندگار تا زمانی که آن مقام دولتی در سمت خود باقی است مورد استفاده قرار می گیرد ولی پس از ترک سمت باید برای نگهداری به موزه منتقل شود.

در لیست اعلام شده ژنرال مایک موئلن رییس وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۱ از امیرکویت یک “پکیج” هیده ای به ارزش ۲۹۴۵۰ دلار دریافت کرده است.

یکی از جالب ترین هدایای این مجموعه اهدای یک قلیان نقره به ارزش ۱۵۰۰ دلار به مایکل مورل معاون سازمان سیا است که نام هدیه دهنده بنا به مصالح امنیتی فاش نشده است.

در این لیست هدایای هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا نیز به چشم می خورد . در میان هدایایی که کلینتون دریافت کرده یک کاسه نقره به ارزش ۳۴۰۰ دلار ، یک سکه بزرگ طلا به ارزش ۷۴۲۵ دلار و یک روسری تمام ابریشم که از سوی سلطان قابوس به خانم کلینتون هدیه داده شده است، به چشم می خورد.

خانم کلینتون همچنین یک رشته مروارید به ارزش ۳۲۰۰ دلار از مقامات چینی و نیز یک اثر هنری به ارزش ۲۸۵۰ دلار از رییس جمهور  تاجیکستان دریافت کرده است.

گرانبها ترین هدیه داده شده به خانم کلینتون از سوی بانوی اول کشور آفریقایی زامبیا اهدا شده است. این هدیه یک گردنبند زمرد و الماس به ارزش ۷۸۳۴ دلار است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.