قیمت گاز افزایش می‌‌یابد؟

جام جم آنلاین: در حالی که سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها روز گذشته اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در خردادماه را رد و اعلام زمان آن را به بعد موکول کرد، اخبار زیادی درخصوص اعمال تغییرات در نرخ حامل‌های انرژی و تصمیم‌گیری دولت در این باره منتشر می‌شود که هیچ‌یک نتیجه مشخصی ندارد.

به نظر می‌رسد طرح برخی موضوعات یا برای آماده‌سازی فضای عمومی است یا برای سنجش تحمل‌پذیری جامعه صورت می‌گیرد.

یکی از اخبار منتشره در این زمینه منتفی شدن افزایش قیمت گاز در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌هاست که دو روز پیش مجتبی‌ شیخ‌بهایی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز خبر آن را اعلام کرده بود.

اما با کمال تعجب، این خبر روز گذشته از سوی مجید بوجارزاده، سخنگوی شرکت ملی گاز تکذیب شد. وی هرگونه تغییر و تصمیم‌‌ و اعلام نظر در این باره را در حوزه اختیارات ستاد هدفمندی یارانه‌ها دانست.

اظهارات شیخ‌بهایی در حالی توسط سخنگوی شرکت ملی گاز تکذیب شد که وی گفته بود از سوی این شرکت هیچ سناریویی مبنی بر افزایش قیمت گاز در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها ارائه نشده است، این‌گونه اظهارنظرها و تکذیب‌ها نشان از واقعیتی ابهام‌آمیز دارد که مسوولان حاضر به شفاف‌سازی درباره آنها نیستند.

شیخ‌بهایی دلیل اتخاذ چنین تصمیمی را عدم نیاز به درآمد مورد انتظار از محل افزایش قیمت انرژی دانسته و گفته بود که افزایش درآمد حاصله از اجرای گام دوم زیاد نیست و به همین دلیل دولت می‌تواند بدون افزایش قیمت گاز نیز این درآمد را کسب کند.

با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، نرخ گاز از ۱۳ تومان در هر مترمکعب به ۷۰ تومان در بخش خانگی افزایش یافت.

همچنین براساس تمهیداتی که دولت در اجرای قانون هدفمندی در فاز نخست در نظر گرفت، قیمت این حامل انرژی در فصول و اقلیم‌های مختلف کشور متفاوت تعیین شد.

دولت قیمت گاز را براساس فصل سرد و گرم محاسبه می‌‌کند و فصل گرم از فروردین تا پایان مهر تعریف شده که نرخ آن در این مدت کمتر از فصل سرد محاسبه می‌شود. در فصل سرد به‌دلیل افزایش مصرف گاز، نرخ آن نیز افزایش می‌یابد.

همچنین براساس تصمیم دیگری، طبق اقلیم‌بندی مناطق مختلف بر اساس منطقه گرم، سرد و معتدل، قیمت گاز، محاسبه می‌شود که زمان‌بندی هر یک از این اقلیم‌ها نیز متفاوت است. همچنین در شرکت ملی گاز قبوض مصرفی مشترکان به رنگ‌های قرمز، زرد و سبز از نظر میزان مصرف رتبه‌بندی شده است که براساس آن جریمه‌هایی نیز برای مشترکان پرمصرف اعمال می‌شود.

پیش از این مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از کاهش ۱۰ درصدی مصرف آن و افزایش ۱۲ درصدی صادرات خبر داده بود. هرچند شرکت ملی گاز نیز از عدم پرداخت برخی از قبوض گاز توسط مردم انتقاد کرده بود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.