قیمت گوشت کاهش می یابد

با برنامه وارداتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد و با ممانعت از خروج دام از کشور طی روزهای آینده، قیمت گوشت گوساله کاهش یافته و قیمت گوشت گوسفندی همچنان پایین می‌ماند.

وی در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای کاهش قیمت گوشت در بازار دارید؟ گفت: در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه واردات گوشت را دارد که در کاهش قیمت گوشت گوساله موثر خواهد بود.

نرخ ها برای گوشت گوسفندی تازه وارداتی از آسیای میانه به شرح زیر است:

هر کیلوگرم لاشه وارداتی برای تحویل به واحدهای بسته بندی ۳۳۰ هزار ریال و ران بشقابی ۴۹۰ هزار ریال قیمت گرفت.

کف دست یک کیلویی گوسفند ۴۸۰ هزار ریال، راسته بشقابی با استخوان ۳۹۸ هزار ریال و راسته ممتاز بدون استخوان ۶۱۳ هزار ریال است.

قیمت برای فیله ممتاز تازه وارداتی از آسیای میانه ۶۷۵ هزار ریال، گردن بشقابی ۳۹۸ هزار ریال و قلوه گاه پاک شده بدون استخوان ۲۸۵ هزار ریال در نظر گرفته شد.

نیاز سالیانه مصرفی گوشت قرمز کشور نزدیک یک میلیون تن است که بیش از یکصد هزار تن آن از محل واردات گوشت گرم گوسفندی، گوشت منجمد گوساله و حتی دام زنده تامین می شود.

واسطه‌ها متهم اصلی افزایش قیمت گوشت در بازار مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی نیز قیمت تمام‌شده گوشت قرمز را کیلویی ۴۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت اینکه آن را ۷۰ هزار تومان می‌فروشند به‌دلیل حضور واسطه‌ها در بازار است و دولت نسبت به تنظیم بازار بی‌تفاوت نیست. دولت سالانه تا ۱۵۰ هزار تن گوشت منجمد یا تازه وارد بازار می‌کند که با قیمت‌های مناسب تزریق می‌شود. اما متأسفانه به‌دلیل فعالیت واسطه‌ها همواره قیمت‌ها با آنچه‌ از تولیدکننده خریداری می‌شود فاصله دارد. به‌عنوان مثال گوسفند زنده را کیلویی ۲۲ هزار تومان از دامدار خریداری می‌کنند که با احتساب آلایش آن باید کیلویی ۴۴ هزار تومان تمام شود اما شاهدید که قیمت‌ها بسیار متفاوت است و این بدان مفهوم نیست که با کمبود گوشت قرمز در بازار مواجهیم.

وی افزود: در حال حاضر قیمت گوشت گوسفندی نیز مناسب است و طی یک ماه گذشته بدون تغییر و نوسان در بازار عرضه می‌شود.

اکنون قیمت هر کیلوگرم لاشه برای قصابی ها حدود ۵۳ هزار تومان است که با احتساب ۱۰ درصد سود نرخ هر کیلوگرم شقه بدون دنبه این محصول به ۵۸ تا ۵۹ هزار تومان می رسد.

در صورتی که خوراک دام تامین شود طی چند ماه آینده قیمت گوشت گوسفندی همچنان ثابت خواهد بود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی دلیل افزایش قیمت گوشت گوساله را نیز کمبود خوراک عنوان کرد.

قیمت هر کیلوگرم گوساله در بازار به ۶۰ هزار تومان رسیده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.