قیمت‌ها در هر صورت سر به فلک خواهند کشید

متیو هالبرت، مشاور انرژی دولت‌های مختلف غربی اظهار گفت: «در این دو خط لوله عربستان و امارات به طور عادی تنها ۴۰% از ۱۷٫۵میلیون بشکه روزانه‌ای که اکنون از این تنگه عبور می‌کنند، گذر خواهد کرد !» اگر آن ۶۰% باقی مانده در هرمز متوقف گردد قیمت‌ها در هر صورت سر به فلک خواهند کشید

بولتن نیوز به نقل از”کوریره دلاسرا” ایتالیا:  تهران تهدید به بستن تنگۀ هرمز، این «شاهراه ارتباطی غرب» می‌کند. یعنی همان تنگۀ میان عمان و ایران که یک سوم نفتی که از طریق کشتی در جهان حمل می‌شود و یک پنجم کل نفت خامی که در سرتاسر جهان خرید و فروش می‌شود، از آن عبور می‌کند. تهدیدی که از سوی جمهوری اسلامی که باعث وحشت می‌شود.

هر چند بستن هرمز (در حال حاضر) غیرمحتمل به شمار می‌آید. فقط فرض یک چنین گامی باعث نگرانی می‌شود: به همین دلیل روز گذشته قیمت یک بشکه نفت بار دیگر به بیش از ۱۰۰ دلار رسید. بدین ترتیب، به نظر می‌رسد دو خبری که از سوی «پادشاهی‌های نفتی» خلیج [فارس] دریافت گردید تا حدودی مایۀ تسلی گردیدند.

امارات روز یکشنبه اقدام به افتتاح خط لوله‌ای نمود که از میادین ابوظبی از راه زمینی به سرزمین فجیره واقع در اقیانوس هند می‌رسد و بدین ترتیب، از مانع هرمز عبور می‌کند. از این مسیر تا ۶۵% نفتی که توسط این کشور ]بولتن: در حال حاضر ۵۰۰ هزار بشکه از ۲٫۱ میلیون بشکه صادرات این کشور در روز که البته با رقم ۶۵% فاصله چند صد کیلومتری دارد! و رویترز و دیگر خبرگزاریها و همچنین خبرگزاریهای عربی این بخش را از اخبار خود حذف کردند![ صادر می‌گردد از آن عبور خواهد کرد.

همچنین عربستان سعودی تبدیل یک خط لولۀ گازی به نفت را که از استان شرقی به دریای سرخ می‌رسد، تکمیل نمود: ۱۲۰۰ کیلومتر از میان کویر که یک‌چهارم صادرات ] ۱٫۶ میلیون بشکه در روز [ریاض از آن عبور خواهد کرد.

این دو کشور اظهار داشتند: «اینها تأسیسات راهبردی هستند، بدین ترتیب، ما آمادۀ وقوع هر رویداد احتمالی هستیم.» اما تحلیل‌گران در خصوص تأثیر این «طرح «B در صورتی که هرمز به راستی بسته شود، تردید دارند.

متیو هالبرت، مشاور انرژی دولت‌های مختلف غربی اظهار می‌دارد: «در این دو خط لوله به طور عادی تنها ۴۰% از ۱۷٫۵ میلیون بشکه روزانه‌ای که اکنون از این تنگه عبور می‌کنند] ۵۰۰ هزار بشکه به علاوه ۱٫۶ میلیون بشکه می شود ۲٫۱ میلیون بشکه یعنی ۱۲% البته شاید منظور ایشان تمام خطوط لوله فعال و غیر فعال منطقه باشد شامل عراق و سوریه و دیگر کشورها است[، گذر خواهد کرد » اگر آن ۶۰% باقی مانده در هرمز متوقف گردد قیمت‌ها در هر صورت سر به فلک خواهند کشید و این برای اقتصاد جهانی و بازارها یک شوک خواهد بود.» لذا این امید وجود دارد که تهران بدون آنکه وارد عمل شود فقط تهدید کند . اقدامی که در هر صورت باعث ایجاد بی‌ثباتی می‌گردد.

 


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.