قیمت جهانی بنزین به زیر ۸۰۰ تومان رسید/ سود ۳.۳میلیارد تومانی دولت از فروش بنزین آزاد

آذرجزایری: در حال حاضر حدود ۶۰ میلیون لیتر بنزین در هر روز مصرف می شود که ۱۲ لیتر آن به صورت آزاد و با نرخ ۷۰۰ تومان بفروش می رسد.
برهمین اساس با احتساب مابه التفاوت قیمت بنزین آزاد در کشور و ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس در حال حاضر دولت از فروش بنزین آزاد سود می کند.
براساس قانون هدفمندی یارانه ها دولت باید قیمت بنزین را به ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس برساند. به عنوان مثال براساس آمار امور بین الملل شرکت ملی نفت، در تاریخ ۹ تیرماه امسال هر تن بنزین در بازار خلیج فارس ۸۴۲ دلار و ۳ سنت بفروش رسیده که با محاسبه آن برمبنای دلار ۱۲۲۶ تومان، هر تن بنزین خلیج فارس یک میلیون و ۳۲ هزار و ۳۲۸ تومان به خریداران عرضه شده است.
هر تن بنزین معادل ۱۳۵۱ لیتر است که در اینصورت در تاریخ مذکور هر لیتر بنزین ۷۶۴ تومان در اختیار خریداران قرار گرفته که اگر ۹۰ درصد این قیمت را مورد تاکید قرار دهیم در این روز باید هر لیتر بنزین ۶۸۷ تومان بفروش می رسید.
البته قراربود دولت ظرف ۵ سال قیمت بنزین را به ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس برساند که البته توقع کارشناسان افزایش ۲۰ درصدی این قیمت در هر سال بود. اما در سال اول اجرای هدفمندی یارانه ها دولت قیمت بنزین آزاد را از ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان افزایش داد و در حال حاضر نیز قیمت بنزین آزاد عرضه شده در کشور گران تر از ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس است.

طی ۱۴ روز گذشته پایین ترین نرخ بنزین آزاد برمبنای فرمول قانون هدفمندی یارانه ها برای ایرانیان بین ۶۶۵ تومان تا ۶۹۴ تومان بوده است. در حالیکه طی این روزها بنزین به نرخ ۷۰۰ تومان عرضه شده است.
براساس آمارهای امور بین الملل شرکت ملی نفت، از ابتدای فروردین تا کنون قیمت بنزین از ۹۵۰ تومان تا ۶۶ تومان متغیر بوده و این روزها به دلیل کاهش قیمت نفت قیمت این فرآورده نیز کاهش یافته است
کاهش قیمت بنزین ناشی از کاهش جهانی قیمت نفت در شرایطی است که کارشناسان با اشاره به افزایش عرضه در بازار ناشی از افزایش تولید عربستان بر روند کاهشی قیمت جهانی نفت تاکید می کنند و در اینصورت باید شاهد کاهش بیشتر قیمت بنزین حداقل تا پیش از زمستان و افزایش تقاضا در بازار باشیم.
البته این احتمال نیز وجود دارد که قیمت جهانی نفت براساس اتفاقات غیرقابل پیش بینی در بازار و ایجاد تنش روانی در بازار بازهم رشد خود را از سر گیرد.
به هرحال در شرایطی از بنزین هزار تومانی برای اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها سخن می رفت که در حال حاضر هر لیتر بنزین در خلیج فارس حدود ۷۵۰ تومان بفروش می رسد که ۹۰ درصد آن رقمی بسیار پایین تر از هزار تومان را نشان می دهد.

پس در شرایط فعلی منتی نیست اگر دولت از توقف افزایش قیمت بنزین در سال جاری سخن می گوید.

/۲۲۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.