کاهش قیمت گوشت مرغ برای ماه رمضان

مدیرعامل اتحادیه مرغداران
کاهش قیمت گوشت مرغ برای ماه رمضان

۱۱:۳۱ (شنبه ۲۰ خرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اعلام کرد: با توجه به واردات کنجاله سویا و توزیع نهاده ارزان در هفته‌های آینده، برای ماه رمضان قیمت گوشت مرغ کاهش می‌یابد.

حسین مقدم‌نیا  اظهار کرد: هر کیلو مرغ زنده در مرغداری ۴۴۰۰ تومان و در بازار مصرف بیش از پنج هزار تومان است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به توزیع نهاده ارزان در هفته‌های آینده و ادامه واردات سویا، برای ماه رمضان با کاهش قیمت گوشت مرغ مواجه شویم.

وی گفت: ماهیانه ۴۰۰ هزار تن ذرت و کنجاله سویا به عنوان خوراک طیور مورد نیاز تولید مرغ گوشتی کشور است در صورتی که ماه گذشته ۵۰ هزار تن کنجاله سویا طی مدت زمان طولانی با قیمت کیلویی ۸۳۰ تومان توزیع شد که در واقع یک هشتم نیاز صنعت مرغ گوشتی ارزان تامین شد.

مقدم‌نیا خاطرنشان کرد: مرغداران بهای ۵۰ هزار تن کنجاله سویا را به حساب شرکت پشتیبانی امور دام واریز کرده‌اند که این محصول طی ماه جاری نیز با قیمت ۸۳۰ تومان برایشان توزیع شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: توزیع نهاده ارزان با هدف شکستن قیمت‌ها در بازار آزاد است تا به تولیدکننده اجحاف نشود که این امر زمانی محقق می‌شود که میزان توزیع کافی باشد که تقاضای بازار آزاد را کاهش دهد.

وی با اشاره به این‌که کنجاله سویا در سال گذشته ۵۰۰ تومان بوده است، خاطرنشان کرد: این محصول در بازار آزاد کیلویی ۱۵۰۰ تومان به دست تولیدکننده می‌رسد که این امر باعث افزایش قیمت تمام شده‌ی تولید گوشت مرغ شده است.

مقدم‌نیا با اشاره به این که ۶۰ درصد از خوراک مرغ را ذرت و ۴۰ درصد آن را سویا تشکیل می‌دهد، گفت: ذرت از بازار آزاد تهیه می‌شود و کنجاله سویا نیز با افزایش چشمگیر قیمت مواجه شده است که باید با حجم و سرعت بیشتر و فاصله زمانی کوتاه‌تر توزیع شود تا تاثیرپذیری بیشتری در بازار آزاد داشته باشد که توزیع ۵۰ هزار تنی کنجاله سویا نتوانسته قیمت بازار آزاد این محصول را بشکند.

مقدم‌نیا گفت: کنجاله سویا عرضه کم و متقاضی زیادی دارد لذا قیمت آن پایین نمی‌آید که عرضه دولتی آن باید به اندازه‌ای باشد که قیمت‌های فعلی را کاهش دهد و در چند مرحله متوالی توزیع شود تا تولیدکننده از تامین بودن خوراک مطمئن شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به این‌که حدود ۷۰ درصد از هزینه‌های مرغداری را نهاده‌ها (جوجه و خوراک) تشکیل می‌دهد، گفت: قیمت جوجه یک روزه در آستانه ماه رمضان افزایش یافته و همچنین نهاده ارزان هم به میزان کافی هنوز در اختیار مرغداران قرار نگرفته لذا قیمت تمام شده به این محصول بالاست.

وی‌ درباره توزیع ۲۰۰ هزار تنی کنجاله سویا از سوی شرکت پشتیبانی امور دام اظهار کرد: این میزان نهاده در اختیار همه صنایع مرغ گوشتی، مرغ تخم گذار، جوجه یک روزه و دامداران قرار گرفته و ۱۰۰ هزار تن آن به دست مرغداران گوشتی رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: ماهانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن نهاده در انبارها، بندر و … در گردش برای صنعت مرغداری بوده که خالی شدن انبارها، عدم گشایش ال.سی برای واردات سویا باعث کمبود وایجاد خلا در بازار خوراک شد که هنوز آثارش در بازار وجود دارد.

مقدم‌نیا خاطرنشان کرد: با توجه به واردات کنجاله سویا و تزریق این محصول به بازار مصرف پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های آینده شرایط خوراک برای مرغداری‌ها بهتر شود و قیمت تمام شده کاهش یابد.

.

.

.

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.