کاهش یبوست در سالمندی با اصلاح شیوه زندگی

ممتاز نیوز: یبوست در سالمندی یکی از مشکلاتی است که در دوران سالمندی به علت کاهش حرکات روده‌ای ایجاد می‌شود ولی با اصلاح شیوه زندگی می‌توان بروز آن را کاهش داد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، کارشناس برنامه سالمندان شبکه بهداشت و درمان فامنین اصلاح عادات غذایی را یکی از راه‌های کاهش یبوست دانست و گفت: خوردن مواد غذاهای حاوی فیبر مانند سبزی‌ها، میوه‌ها مانند پرتغال، هندوانه،گلابی رسیده، آلو، توت، انگور، گوجه فرنگی و کاهو برای رفع یبوست کمک می‌کند.

پریسا زارعی گفت: در صورتی که سالمندان مشکل دندانی دارند و جویدن بر ایشان سخت است می‌توانند از سبزی و میوه‌های خرد شده یا رنده شده استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین مصرف غلات سبوس‌دار مانند برنج سبوس‌دار، نان جو و نان کامل گندم، مصرف روغن زیتون ناشتا، مصرف روغن کرچک ( نه بطور مداوم ) و عدم مصرف مواد غذایی نفاخ  نظیر گیلاس، زردآلو، حبوبات ( نخود، لوبیا) گل کلم ضرورت دارد و باید به کاهش مصرف گوشت، لبنیات پرچرب، تخم مرغ، دسر‌ها و تنقلات خیلی شیرین توجه شود.

وی افزایش مصرف مایعات را از دیگر عوامل کاهش یبوست خواند و افزود: سالمندان باید در طول روز حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشند، از مایعات نظیر آب، سوپ، شربت و چای استفاده کنند.

این کارشناس برنامه سالمندان مصرف آب ساده را برای سالمندان مناسب‌تر دانست و گفت: سالمندان بهتر است صبح‌ها ناشتا یک لیوان آب گرم و چند ساعت قبل از خواب، یک لیوان شیر گرم کم چربی بنوشند.

وی با تأکید بر لزوم فعالیت بدنی سالمندان گفت: نیم ساعت پیاده‌روی روزانه  و انجام سایر تمرینات ورزشی منظم  باعث افزایش حرکات روده‌ای می‌شود.

زارعی در خصوص اجابت مزاج نیز با توصیه بر این که سعی کنید هر روز یک ساعت معین اجابت مزاج کنید، اظهار داشت: اجابت مزاج پس از خوردن غذا و بخصوص صبحانه  مانع یبوست می‌شود.

وی در ارتباط با مصرف داروها گفت: مصرف داروهای مسهل به طور مداوم روده‌ها را تنبل کرده و سبب یبوست می‌شود همچنین مسکن قوی، مواد مخدر و قرص کلسیم سبب یبوست می‌شود.

این کارشناس برنامه سالمندان یادآور شد: بیماری‌هایی همچون افسردگی، دیابت، هیپوتیروییدی می‌تواند سبب  یبوست شود.

زارعی خاطر‌نشان کرد: اگر تازگی دچار یبوست شدید، اگر تعداد دفعات اجابت مزاج شما کم یا زیاد شد، هنگام اجابت مزاج درد دارید، در مدفوع خون دیده می‌شود، مدفوع سیاه دیده می‌شود حتماً به پزشک مراجعه کنید.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.