کتابی درباره طبق‌های طلایی از مواعظ و خطبه‌ها منتشر شد

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از کتابخانه مجلس شورای اسلامی، این کتاب سالیانی است که در کشورهایی نظیر مصر، لبنان و هند به عنوان کتاب درسی مورد استفاده قرار گرفته و شروح مختلفی مثل شرح ‘یوسف نبهانی’ بر آن نوشته شده است.

آنچه که این کتاب را اهمیت دو چندان بخشیده، وجود نسخه خطی ترجمه‌ای به زبان فارسی از این کتاب است آن هم با فاصله‌ای تقریبا نزدیک به عصر مولف.

موضوع این کتاب حکمت عملی است که با تاثر از کتاب ‘اطواق الذهب زمخشری’ و با استناد از اوایل قرن هشت قمری موجود است که به لحاظ اشتمال بر گنجینه وسیعی از لغات قدیمی و مختصات سبکی و دستوری، بسیار به کار ادبیات فارسی می‌آید.

سده هفتم و هشتم هجری قمری از حیث ادوار سبک‌شناسی متون فارسی، دوره نگارش متون نثر به سبک مصنوع و متکلف است و اگر کتابی هم به زبان ساده نوشته می‌شد ویژگی‌های سادگی عصر خود را داشت، یعنی از زبان ساده دوره‌های قبل، به‌ویژه دوره سامانی در آن خبری نبود.

ترجمه این کتاب با این‌که متعلق به دوره فنی نثر فارسی است، اما بسیاری از خصوصیات سادگی نثر دوره سامانی و برخی اختصاصات لهجه خراسان آن عصر را در بردارد.

عبدالحمید ربیع‌ نیا و ولی علی‌ منش، مصححان اثر مقدمه مفصلی بر آن نگاشته‌اند، و در آن از احوال مولف، سبب تالیف کتاب، نگارش به سبک مقامات و کتاب ‘اطواق‌الذهب زمخشری’، ذکر احوال مترجم و سال ترجمه کتاب، ویژگی‌های سبک‌شناسی و دستوری، واژه‌ها و ترکیبات ترجمه‌ای، برخی از ویژگی‌های رسم‌الخط و شیوه نگارش نسخه مجلس، شیوه تصحیح و تحقیق کتاب سخن گفته‌اند.

دو نسخه خطی از این کتاب وجود دارد؛ یک نسخه متعلق به کتابخانه مجلس شورای اسلامی با شماره ۷۰۳۸ که در صفحه آخر، تاریخ کتابت آن ۷۲۸ قمری نوشته شده است و در نگارش این کتاب از این نسخه به عنوان نسخه اساس استفاده شده است.

نسخه دیگر نیز متعلق به کتابخانه دانشکده الهیات است که در مجموعه‌ای شامل ۸ رساله، با شماره (۲۵۲ج- الهیات) موجود است. در صفحه آخر این نسخه نیز تاریخ کتابت آن،‌ سال (۱۰۹۶قمری) ذکر شده است.

در این کتاب صد مقاله آمده است و بعد از ذکر عربی هر مقاله فارسی آن در زیر هر کدام با توضیحاتی در پانوشت ذکر شده است. نمایه کاملی از آیات در پایان کتاب و به دنبال آن کتابنامه آمده است.

تصویر نسخه خطی مجلس نیز به طور کامل در انتهای کتاب به صورت تمام رنگی آمده است.

این اثر که مترجم آن ناشناخته است، در ۴۰۴ صفحه، توسط انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به قیمت ۱۴ هزار تومان منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به مرکز پژوهش کتابخانه مجلس واقع در خیابان انقلاب، مابین ابوریحان و دانشگاه، ساختمان فروردین، طبقه هفتم، واحد ۲۷ و ۲۸ مراجعه کنند و یا با شماره ۶۶۹۶۴۱۲۱ تماس بگیرند.

فراهنگ**۹۲۶۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۱۷۰۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.