کدام عصاره ها برای گوارش مفیدند؟

نام گروه: تغذیه و بیماریها      تعداد بازدید: ۱۸

نفخ، تنبلی دستگاه گوارش، گرفتگی شکمی، بازگشت اسیدها، ترشی معده و… مشکلات گوارشی بسیار شایعی هستند. چه طور می‌توان از عصاره های گیاهی برای از بین بردن این مشکلات استفاده کرد؟

 

نفخ، تنبلی دستگاه گوارش، گرفتگی شکمی، بازگشت اسیدها، ترشی معده و… مشکلات گوارشی بسیار شایعی هستند. چه طور می‌توان از عصاره های گیاهی برای از بین بردن این مشکلات استفاده کرد؟

عصاره های گیاهی برای رفع مشکلات گوارشی
الساندرو مورو بورُنزو، متخصص و نویسندۀ کتاب «راهنمای بزرگ عصاره های گیاهی»، به ما کلیدهای برای رهایی از مشکلات گوارشی به کمک عصاره های گیاهی می‌دهد.

سوزش معده، بازگشت اسیدها
برای مبارزه با سوزش معده و بازگشت اسیدهای گوارشی، این عصاره ها را در الویت قرار دهید: ریحان، اسطخودوس، شمعدانی، لیموترش، برگاموت (ترنج)، نعنا، و بابونۀ صحرایی. شما می‌توانید این عصاره ها را در آب رقیق کرده و در وان حمام تان بریزید یا با ماساژی آرام روی شکم تان بمالید. این عصاره ها را می‌توان روی مچ در ناحیۀ نبض (۱ قطره) هم مالید یا به طور مثال می‌توانید هنگام خواب آن را در اتاق تان منتشر کنید (خصوصاً زمانی که خیلی عصبی یا هیجانی هستید). اصول بهداشت فردی: به موازات استفاده از این عصاره ها، از مصرف خوراکی های تحریک کنندۀ معده (مانند، سیر، ادویه جات، خوراکی های ترش و شور و…)، از میان وعده های خیلی چرب مثل چیپس ها و الکل بپرهیزید. خوراکی ها را به آهستگی بخورید و به مدت طولانی آنها را بجوید. ضمناً از ریلکسیشن هم بهره ببرید.

انتشار گاز
عصاره های: مرزنگوش، گشنیز، زیره، رازیانه، ترخون، بادیان رومی، تخم میخک، دارچین، زیره سیاه، لیموترش، جوز هندی، ریحان، نعنا، و بابونه صحرایی را به شکل کمپرس روی شکم تان بگذارید، این عصاره ها که با آب رقیق شده اند را روی شکم تان ماساژ دهید یا در پایان روز در وان حمام درون آب ولرم بریزید و داخل آن بروید. اصول بهداشت فردی: تغذیۀ ساده ای داشته باشید، خوراک تان باید ساده و طبیعی باشد، از مخلوط کردن چند مادۀ خوراکی با هم بپرهیزید. تمرینات تنفس عمیق را با کار روی دیافراگم تان انجام دهید. در نهایت، از کربن گیاهی یا خاک رس سبز که خاصیت جذب گاز را دارند، استفاده کنید.

یبوست
عصاره های: نعنا، ریحان، زنجبیل، فلفل، بابونه صحرایی، و پرتقال تلخ. می‌توانید این عصاره ها که با آب رقیق شده اند را روی شکم تان ماساژ دهید. توصیه می‌شود بگذارید این عصاره ها در هوای آزاد منتشر شوند. اصول بهداشت فردی: حجم فیبر (غلات کامل، انجیر خشک، خرما، انواع آلو و زرد آلوی خشک، حبوبات، میوه ها و سبزیجات) در تغذیه تان را افزایش دهید، مصرف فرآورده های تصفیه شده را محدود کنید، مایعات زیادی بنوشید (آب، جوشانده ها، چای)، خصوصاً هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب یک لیوان آب بنوشید، مخمرهای لاکتیکی بخورید، در ساعت های معینی از روز وعده خوراک روزانه تان را میل کنید و استرس ها را از خود دور نمایید.

اسهال
برای رفع مشکل اسهال عصاره های: بابونه صحرایی، مریم گلی، نعنا، ریحان، لیمو ترش، دارچین، شمعدانی، زنجبیل، اسطخودوس، آویشن و اکلیل کوهی را با آب رقیق کرده و توسط ماساژ یا کمپرس روی شکم تان بگذارید. اما انتشار آنها در هوا یا تنفس کردن شان نیز مؤثر است. برای استنشاق می‌توانید یک قطره از این عصاره ها را روی دستمال بریزید و آن را به درون تنفس کنید. مثلاً هنگام سفر، توصیه می‌شود از عصاره های گیاهی به عنوان پیشگیری کننده استفاده کنید، ضمناً طی مدت اقامت تان هم هر چند روز یک بار این کار را تکرار نمایید. اصول بهداشت فردی: خوراکی های سرشار از فیبرتان (غلات کامل، میوه های خشک، سبزیجات، میوه های تازه) را محدود کرده و از مصرف سبزیجات خام اجتناب ورزید. مخمرهای لاکتیکی و همچنین کربن گیاهی و خاک رس سبز را برای برقراری مجدد تعادل فلور گوارشی تان بخورید.

موارد احتیاطی
حواس تان باشد، افراد حساس، بچه های کوچک، زنان باردار، افراد سالخورده یا مبتلایان به برخی بیماری ها، قبل از هر چیز و پیش از استفاده از این عصاره ها باید نظر پزشک معالج شان را جویا شوند. با این حال، این خوددرمانی توسط عصاره های گیاهی جانشین نظر پزشک نمی‌شود. و فقط برای علائم ساده، سبک و گذرا می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اما در صورتی که این مشکلات جدی و شدید باشند، مراجعه به پزشک ضروری خواهد بود. 

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

اختصاصی سیمرغ

مطالب پیشنهادی:

خوراکی های انرژی زا
بهترین و بدترین روغن های خوراکی
خوراکی علیه شکستگی

۱۳ خوراکی اعجاب آور برای افزایش طول عمر

خوراکی های ممنوعه در رژیم غذایی کاهش وزن


سیمرغ | تازه های سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.