کروکودیل ۱۵۰ سانتی در یک گلخانه

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

مأموران حفاظت اداره کل محیط‌زیست استان تهران کشف کردند

موضوع نگهداری جانوران وحشی در خانه‌ها دیگر از شیر و روباه گذشته چون مأموران محیط‌زیست در یک گلخانه کروکودیلی ۱٫۵ متری کشف کردند.

 به گزارش گروه حوادث باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران شوک برای مردم باورکردنی نیست در همسایگی آنها حیوانات وحشی نگهداری شود. برای اهالی یکی از محله‌های شمال تهران هم همین‌طور بود و آنها وقتی فهمیدند از یک گلخانه در محله‌شان حیوانات وحشی کشف شده است تنها واکنش‌شان تعجب بود.  
 
اسماعیل میران‌زاده، فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط‌زیست استان تهران در خصوص کشف این حیوانات وحشی گفت: عصر روز گذشته باخبر شدیم تعدادی جانور وحشی در یک گلخانه واقع در شمال شهر تهران نگهداری می‌شود. بعد از بررسی موضوع و حصول اطمینان همراه مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران که ضابطین دادگستری هم هستند به محل مربوط مراجعه و با تعدادی از حیوانات وحشی مانند یک بهله عقاب تالابی خالدار بزرگ، یک بهله شاهبوف و یک کروکودیل روبه رو شدیم. این حیوانات پس از کشف به منظور پیگیری سایر اقدامات قانونی شامگاه یکم آبان‌ماه به اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران منتقل شدند.  
میران‌زاده در ادامه افزود: براساس قانون، نگهداری حیوانات، چه بومی و چه غیربومی بدون اخذ مجوز لازم و مقتضی ممنوع است. برای مثال در ماده ۷ قانون کار و صید آمده است: خرید، فروش، تکثیر، پرورش، صدور و ورود حیوانات وحشی و اجزای آنها که غیربومی بوده و از خارج به کشور وارد شده و یا از قبل در کشور تکثیر شده و پرورش یافته‌اند فقط با کسب پروانه یا اجازه از سازمان  
حفاظت محیط‌زیست مجاز است.  
به گفته وی، همچنین ورود و صدور آن دسته از جانوران وحشی و اجزای آنها که در فهرست کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض خطر انقراض ثبت شده‌اند، تنها با رعایت مقررات کنوانسیون مذکور صورت می‌گیرد. براین اساس سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌تواند گونه‌هایی که برخلاف مقررات کنوانسیون مذکور، به کشور وارد شده‌اند را ضبط و در صورت لزوم با هزینه واردکننده به کشور مبدأ عودت دهد.  
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط‌زیست استان تهران با اشاره به دیگر قوانین موجود در این زمینه تصریح کرد: در بند ج ماده ۱۰ قانون شکار و صید نیز آمده که هر کسی مرتکب اعمالی از قبیل حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا مرده و یا اجزایی از آنها بدون کسب پروانه یا مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست شود به جزای نقدی از یکصدهزار ریال تا یک میلیون ریال و یا حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم می‌شود.  
همین طور در تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید اشاره شده که هر کسی مبادرت به زنده‌گیری، شکار، خرید و فروش و حمل و نگهداری و صدور پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه کند علاوه بر محکومیت به سه سال حبس و جزای نقدی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال تا ۲۰ میلیون ریال و در صورت تکرار به هر دو مجازات محکوم می‌شود.  
وی با اشاره به تشدید طرح برخورد با خرید و فروش و نگهداری غیرمجاز حیوانات در استان تهران افزود: از ابتدای سال ۹۱ یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران برخورد با مراکز غیرمجاز خرید و فروش و نگهداری غیرقانونی حیوانات را علی‌رغم مشکلات موجود تشدید کرده است و برخورد با اینگونه مراکز در سطح استان تهران در دستور کار ما قرار دارد.  
همچنین مردم در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک یا افرادی که اقدام به اینگونه رفتارها می‌کنند، اطلاعات خود از خرید و فروش و یا نگهداری غیرقانونی حیوانات را با شماره تماس ۷۷۳۵۹۵۶۴ و یا ۴-۷۷۳۵۵۷۸۱ اعلام کنند و مطمئن باشند به محض اطلاع‌رسانی به سرعت با متخلفان برخورد می‌شود. ضمن اینکه امکانات و نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست به گونه‌ای است که در هر زمانی از شبانه‌روز امکان برخورد و اعزام به محل وجود دارد.  /ل


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.