کشف خواص آنتی اکسیدانی گیاه توسط محققان کشور!!

پژوهش‌های محققان جهاد دانشگاهی نشان داد که گیاه Bidens bipinnata با نام فارسی «دودندان دو شاخه»،‌ خواص آنتی اکسیدانی دارد.

 

 Plant

 

نتایج این پژوهش که پروژه‌ای مشترک میان گروه پژوهشی فارماکوگنوزی و داروسازی پژوهشکده گیاهان دارویی و گروه پژوهشی مدیریت و توسعه منابع طبیعی جهاد دانشگاهی واحد تهران است، نشان می‌دهد که می‌توان از این دارو به عنوان منبع بالقوه آنتی اکسیدان‌های طبیعی، برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده کرد.

 

دکتر فرحناز خلیقی، مدیر گروه پژوهشی فارماکوگنوزی و داروسازی پژوهشکده گیاهان دارویی با اشاره به این که هدف اصلی این پژوهش ارزیابی اثرات آنتی اکسیدانی،‌ محتوای تام فنلی و فلاونوئیدی عصاره متانولی گیاهان دودندان دو شاخه در مرحله میوه دهی بود، اظهار کرد:‌ این پژوهش به سه روش بررسی فعالیت رویش رادیکال آزاد HOOH و ABTS و بررسی قدرت آنتی اکسیدانی – احیا کنندگی فریک (FRAP) انجام شده است.

 

وی ادامه داد: اسانس این گیاه به روش تقطیر با آب تهیه و با کمک دستگاه‌های کروماتوگرافی GC و GCLMS آنالیز شده و اثرات ضد میکروبی اسانس و عصاره تام گیاه نیز بر روی ۳ باکتری گرم مثبت، ۳ باکتری گرم منفی و ۳ نوع قارچ بررسی شده است.

 

به گفته مدیر گروه پژوهشی فارماکوگنوزی و داروسازی، عصاره این گیاه محتوای تام فلاونوئیدی بیشتری نسبت به محتوای تام فنلی دارد. که عصاره متانولی اثر رویش رادیکال DPPH بالایی با IC50 برابر ۸۱٫۸ میکروگرم در میلی‌لیتر از خود نشان داده است.

 

خلیقی با بیان این اینکه ۹۱٫۸۹ درصد ترکیبات اسانس این گیاه شامل ۳۱ ماده شناسایی شده‌اند،‌گفت: ترکیبات اصلی تشکیل دهنده اسانس گیاه شامل آلفا – پینن، بتا – میرسن، جرماکرن – د، بی سیکلوجرماکرن، دلتا – المن، اسپاتولنول، ترانس، اسیمن و آلفا – هومولن است.

 

بر اساس یافته‌های این پژوهش، این گیاه که در نواحی شمالی ایران و اطراف استان تهران رشد می‌کند، دارای اثرات ضد میکروبی، آنتی‌اکسیدانی،‌دیورتیک، ضد دیابتی، تعدیل سیستم ایمنی و موثر بر سیستم قلبی – عروقی است.

 

آنتی اکسیدان‌ها در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن نظیر دیابت، سرطان، آلزایمر، پارکینسون و بیماری‌های عروق کرنر قلب، موثر هستند.

منبع:ایسنا

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.