کشف ۱۷۸ “میدان نفتی” و ۷۰ “میدان گازی” در حوضه های رسوبی ایران

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تعداد میدان های کشف شده نفتی و گازی در حوضه های رسوبی ایران را به ترتیب ۱۷۸ و ۷۰ میدان اعلام کرد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، هرمز قلاوند اظهار داشت: از۱۷۸ میدان نفتی کشف شده، تعداد ۱۷۶میدان در حوضه زاگرس و خلیج فارس و ۲ میدان در حوضه ایران مرکزی بوده است.  ضمن اینکه از میان میدان های گازی کشف شده، ۶۵ میدان گازی نیز در حوضه زاگرس و خلیج فارس، ۲ میدان در حوضه ایران مرکزی و ۳ میدان در حوضه کپه داغ قرار دارد.
 
وی با بیان اینکه حوضه های رسوبی مستعد زایش هیدروکربور در زمان های مختلف زمین شناسی در گستره وسیعی از ایران شناسایی شده اند، افزود: هم اکنون حوضه های رسوبی زاگرس، خلیج فارس، کپه داغ و گرگان، ایران مرکزی، مغان، خزر و سواحل آن، مکران و دریای عمان و برخی از حوضه های کوچک و مستقل به ترتیب جز اولویت های اکتشافی منابع هیدرورکربوری به شمار می روند.
 
به گفته قلاوند، حوضه رسوبی بزرگ زاگرس، زیر حوضه های لرستان، دزفول شمالی و جنوبی، فارس و بندرعباس و حوضه خلیج فارس، تنگه هرمز و بخش جنوبی، مرکزی و شمالی خلیج فارس را شامل می شود. حوضه ایران مرکزی نیز شامل گستره وسیعی از آذربایجان تا کرمان، جنوب مشهد و جنوب اصفهان است.
 
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، ماموریت این مدیریت را اکتشاف و ارزیابی فنی و اقتصادی ذخایر جدید نفت و گاز در تمامی حوضه های رسوبی خشکی و دریایی کشور اعلام کرد و گفت: چشم انداز مدیریت اکتشاف در افق ۱۴۰۴، تبدیل شدن به برترین مرکز دانش محور اکتشاف منابع نفت و گاز در منطقه است.
 
قلاوند با بیان اینکه فعالیت های مدیریت اکتشاف در سال های قبل منجر به کشف مقادیر قابل توجهی منابع هیدروکربوری و افزایش ذخایر نفت و گاز شده است، افزود: این مدیریت به واسطه ماموریت های خود در سراسر حوضه های رسوبی، فعالیت های اکتشافی را پیش برده که مجموعه این فعالیت ها منجر به بازده اقتصادی بالایی در انجام سرمایه گذاری ها، شده است.
 
به گزارش ممتاز به نقل از NIOC، مدیریت اکتشاف با سابقه ترین سازمان شناخته شده در شناسایی و کشف میدان های بزرگ هیدروکربوری صنعت نفت کشور است. در این راستا مدیریت اکتشاف نفت سیاست های کلان شرکت ملی نفت ایران شامل طرح ها و پروژه های مطالعاتی و عملیاتی را در قالب برنامه های پنج ساله برنامه ریزی و موافقتنامه طرح اکتشاف ذخایر نفت و گاز تهیه و اجرا می کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.