کفن اموات اگر غیر از کرباس اردستانی باشد، متعهد شده‌ایم بر آن میت، نماز نخوانیم!

سندی تاریخی از مقاومت علما در برابر سلطه اقتصادی بیگانگان؛

در سند تاریخی چند تن از علمای مشهور در ۱۵۰ سال پیش علیه سلطه و تحریم اقتصادی بیگانه به منظور تشویق اقتصاد ملی آمده است: قبالجات و احکام شرعیه از شنبه به بعد روی کاغذ ایرانی بدون آهار نوشته شود. اگر بر کاغذهای دیگر نویسند، مهر ننموده و اعتراف نمی‌نویسیم؛ کفن اموات، اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا پارچه‌های دیگر ایرانی باشد، متعهد شده‌ایم بر آن میت، ماها نماز نخوانیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مرداد ماه امسال یکی از راه‌های عبور از مقطع حساس و سرنوشت‌ساز کنونی را جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی خواندند و با تاکید بر این مسئله که “‌اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست، بلکه یک واقعیتی است که می‌بایست محقق شود.‌” فرمودند:
 
“‌یک بعد دیگر مسئله اقتصاد مقاومتی، تعادل در مصرف و مدیریت مصرف است که ما از تولید داخلی استفاده کنیم. این را همه دستگاه‌های دولتی توجه داشته باشند ـ دستگاه‌های حاکمیتی مربوط به قوای سه‌گانه ـ سعی کنند هیچ تولید غیرایرانی را مصرف نکنند؛ همت را بر این بگمارند. آحاد مردم هم مصرف تولید داخلی را بر مصرف کالاهائی با مارک‌های معروف خارجی ـ که بعضی فقط برای نام و نشان، برای پُز دادن، برای خودنمائی کردن در زمینه‌های مختلف دنبال مارک‌های خارجی می‌روند ـ ترجیح بدهند. خود مردم راه مصرف کالاهای خارجی را ببندند.‌”
 
در همین خصوص یک سند تاریخی ضد سلطه اقتصادی بیگانگان به منظور تشویق اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی در ۱۵۰ سال پیش وجود دارد که به پیشگامی روحانیت و علماء در این قضیه اشاره دارد.

این سند بسیار قابل تامل و جالب تاریخی که توسط علمای سرشناس دوره مشروطه مانند حجت‌الاسلام آقا نجفی اصفهانی، ثقهالاسلام حاج آقا نورالله، الاحقر حسین بن جعفر فشارکی، آقا شیخ مرتضی ریزی، جناب رکن‌الملک، آقا میرزا محمدتقی مدرس، حاجی سید محمد‌باقر بروجردی، حاجی میرزا محمدمهدی جویباره‌ای، السید ابوالقاسم الدهکردی، حاجی سید ابوالقاسم زنجانی، آقامحمد جواد قزوینی تنظیم و صادر شده، به این شرح است:

« این خدام شریعت مطهره با همراهی جناب رکن‌الملک، متعهد و ملتزم شرعی شده‌ایم که مهماامکن بعد ذلک تخلف ننماییم؛ فعلا پنج فقره است:

اولاً: قبالجات و احکام شرعیه از شنبه به بعد روی کاغذ ایرانی بدون آهار نوشته شود. اگر بر کاغذهای دیگر نویسند، مهر ننموده و اعتراف نمی‌نویسیم. قباله و حکمی هم که روی کاغذ دیگر نوشته بیاورند و تاریخ آن بعد از این قرارداد باشد، امضا نمی‌نماییم. حرام نیست کاغذ غیرایرانی و کسی را مانع نمی‌شویم؛ ماها به این روش متعهدیم.

ثانیاً: کفن اموات، اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا پارچه‌های دیگر ایرانی باشد، متعهد شده‌ایم بر آن میت، ماها نماز نخوانیم. دیگری را برای اقامه صلوه برآن میّت بخواهند. ماها را معاف دارند.

ثالثاً: ملبوس مردانه جدید که از این تاریخ به بعد دوخته و پوشیده می‌شود، قرار دادیم مهماامکن، هر چه بدلی در ایران یافت می‌شود، لباس خودمان را از آن منسوخ نماییم و منسوج غیرایرانی را نپوشیم و احتیاط نمی‌کنیم و حرام نمی‌دانیم لباس‌های غیرایرانی را، اما ماها ملتزم شده‌ایم حتی‌المقدور بعد از این تاریخ، ملبوس خود را از منسوج ایرانی بنماییم. تابعین ماها نیز کذلک و متخلف، توقع احترام از ماها نداشته باشند. آنچه از سابق پوشیده و داریم و دوخته، ممنوع نیست استعمال آن.

رابعاً: مهمانی‌ها بعد ذلک ولو اعیانی باشد، چه عامه، چه خاصه، باید مختصر باشد. یک پلو و یک خورش و یک افشره. اگر زاید بر این کسی تکلف دهد، ماها را به حضور خود وعده نگیرد. خودمان نیز به همین روش، مهمانی می‌نماییم. هرچه کمتر و مختصرتر از این تکلف کردند، موجب مزید امتنان ماها خواهد بود.

خامساً: وافوری اهل وافور را احترام نمی‌کنیم و به منزل او نمی‌رویم؛ زیرا که آیات باهره: “ان المبذرین کانوا اخوان الشیاطین”، ” ولا تسرفوا انه لایحب المسرفین” ، ” ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکه ” و حدیث ” لاضرر و لاضرار” ضرر مالی و جانی و عمری و نسلی و دینی و عرضی و شغلی آن محسوس و مسری است و خانواده‌ها و ممالک را به باد داده. بعد از این، هر که را فهمیدیم وافوری است به نظر توهین و خفت می‌نگریم.

اسامی امضا‌کنندگان: حجت‌الاسلام آقا نجفی اصفهانی، ثقهالاسلام حاج آقا نورالله، الاحقر حسین بن جعفر فشارکی، آقا شیخ مرتضی ریزی، جناب رکن‌الملک، آقا میرزا محمدتقی مدرس، حاجی سید محمد باقر بروجردی، حاجی میرزا محمدمهدی جویباره‌ای، السید ابوالقاسم الدهکردی، حاجی سید ابوالقاسم زنجانی، آقامحمد جواد قزوینی.»
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.