کف پایتان را هم ببینید !

جام جم آنلاین: یکی از مشکلاتی که در ناحیه پا رخ می‌دهد و بر زیبایی و آرامش ما تاثیر می‌گذارد، ترک پا و بخصوص ترک در ناحیه پاشنه است.

این مساله در میان خانم‌ها نسبت به آقایان شیوع بیشتری دارد و چون زیبایی پاها را از بین می‌برد، به‌عنوان مشکلی جدی مورد توجه بوده و هست.

از سوی دیگر اگر در زمان مناسب به این مشکل به ظاهر سطحی رسیدگی نکنید، ممکن است به درد شدید و حتی خونریزی در ناحیه پا منجر شود.

دلایل ایجاد ترک پا

کف پا به دلایل متعددی ترک می‌خورد؛ یکی از علت‌های شایع این موضوع، راه رفتن مداوم روی فرش، موکت و سطح‌های زبر است.

بسیاری از افراد، چه کوچک و چه بزرگ، عادت به پوشیدن دمپایی در خانه ندارند. به همین دلیل بر اثر تماس دائمی کف پا با سطوحی چون موکت، ترک‌های نازکی در این ناحیه ایجاد می‌شود.

اگر بدون اعتنا به این موضوع، راه رفتن روی این سطوح ادامه یابد، ترک‌ها بزرگ‌تر و عمیق‌تر شده و رفع آنها مشکل‌تر می‌شود، اما اگر بموقع متوجه شویم، ترک‌ها براحتی قابل درمان است.

برای از بین بردن این مشکل، کافی است در طول روز از جوراب یا دمپایی استفاده کنید تا پاها کمتر با سطوح زبر تماس داشته باشند. هنگام خواب نیز پاها را با کرم‌های رفع ترک‌پا ماساژ دهید.

خانم‌های خانه یادشان باشد پای بچه‌ها هم به چنین مراقبت‌هایی نیاز دارد؛ پس هر از چند گاهی کف پای آنها را هم بررسی کنید تا با این مشکل مواجه نشوند.

شستن بیش از حد پاها نیز یکی از دلایل خشکی پا بخصوص در میان خانم‌های خانه‌دار است، شست‌وشوی زیاد و همچنین قرار داشتن طولانی مدت پا در مجاورت آب، ترک‌ها را مهمان پاهای شما می‌کند.

برای از بین بردن این مشکل بهتر است پس از هر بار شستن پاها، آنها را با حوله نرم کاملا خشک کرده، سپس از کرم‌های مرطوب و چرب‌کننده برای حفظ زیبایی و سلامت پاها استفاده کنید.

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که آب و هوای خشک دارد، بدانید احتمال دچار شدن به خشکی و ترک پا بیشتر است.

تابش مداوم خورشید به پا نیز یکی از علل ترک پا به حساب می‌آید و به همین دلیل است که در تابستان و بر اثر استفاده بیشتر از انواع صندل‌ها، میزان ترک پاها نیز افزایش می‌یابد.

چند راه حل ساده

اگر شما هم با مشکل ترک پا مواجه شده و از شکل و ظاهر پاهایتان ناراضی هستید؛ یا اگر می‌خواهید از بروز این مساله پیشگیری کنید به یاد داشته باشید، استفاده روزانه از انواع کرم‌های مرطوب و چرب‌کننده، روشی ساده و در عین حال موثر است.

حتی زمانی که ترکی در پاهای خود نمی‌بینید، این کار را فراموش نکنید. استفاده از چرب‌کننده‌هایی مانند وازلین و گلیسیرین هم کمک بسیاری به پاهای شما می‌کند.

همان‌طور که ذکر شد، استفاده از صندل(کفش‌هایی که جلو و پشت آنها باز است) در فصل تابستان یکی از دلایل ایجاد ترک‌پاست؛ پس در پیاده‌روی‌های طولانی سعی کنید از کفش‌های پوشیده و حتی‌الامکان ورزشی استفاده کنید.

اما اگر با این روش‌ها، مشکل ترک پای شما بهبود پیدا نکرد، در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مراقب باورهای غلط باشید

اگر شما هم گرفتار این ضایعه شده‌اید، با توجه به این‌که زیبایی پایتان هم به خطر افتاده، حتما برای درمان آن، توصیه‌های زیادی از جانب اطرافیان دریافت می‌کنید. اما دقت داشته باشید که انجام توصیه‌های غیراصولی و آنها که پایه پزشکی ندارند، ممکن است باعث پیشرفت این بیماری و همچنین ایجاد درد در ناحیه میخچه شده و حتی در مواردی به عفونت محل زخم منجر شود.

یکی از رایج‌ترین تفکرات غلط که بین برخی خانم‌ها هم دیده و شنیده می‌شود، استفاده از سنگ پا است. البته شاید بتوان با استفاده از سنگ پا قسمت ضخیم پوست را برداشت و به همین دلیل فرد تصور کند مشکل خود را حل کرده، اما این کار که یک شیوه درمانی کاملا اشتباه است، می‌تواند موجب عفونت محل زخم شود. عفونتی که با شدت بیشتری زیبایی شما را به خطر می‌اندازد.

همچنین افرادی که سعی در برداشتن پوست ضخیم با ابزارهایی مانند ناخنگیر می‌کنند باید دقت داشته باشند که این اقدام نه تنها روش صحیح حل این مشکل نیست، بلکه محل میخچه را دچار عفونت پوستی می‌کند. پس بهتر است اگر میخچه شما احتیاج به برداشته شدن دارد، این کار را به عهده متخصص این کار بگذارید.

چسب‌های میخچه را جدی بگیرید؟

یکی از راه‌های درمان میخچه استفاده از چسب‌های میخچه موجود در داروخانه‌هاست، اما این چسب‌ها زمانی موثر خواهد بود که در اولین هفته ابتلا به میخچه از آنها استفاده شود. این چسب‌ها در برابر میخچه‌های بزرگ‌تر و قدیمی کاملا عاجز هستند و کاری از دستشان برنمی‌آید.

سیر هم موثر است

سیر یکی از گیاهانی است که استفاده از آن در درمان میخچه می‌تواند بسیار موثر باشد. برای این منظور یک حبه سیر را له کنید؛ سپس سیر له شده را روی محل میخچه قرار دهید، یادتان باشد سیر باید کاملا سطح میخچه را بپوشاند.

این کار را روزی دو بار به مدت دو تا سه هفته انجام دهید. پس از این مدت شاهد تاثیر این گیاه شگفت‌انگیز خواهید بود.

و اما سخن آخر این‌که ممکن است افرادی با این تصور که میخچه برای آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند، به پزشک مراجعه نکنند و به درمان آن نپردازند؛ اما اگر شما دچار این مشکل شده‌اید، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه و با دقت به آن رسیدگی کنید، در غیر این صورت ممکن است زخم شما عفونت کند و به زخمی دردآور تبدیل شود؛ زخمی که تا مدت‌ها به شما اجازه نمی‌دهد بدون جوراب در مهمانی‌ها حضور پیدا کنید.

(جام جم – ضمیمه چاردیواری)


ممتازنیوز – پزشکی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.