کمبود ید موجب سقط جنین می‌شود

کمبود ید عوارضی مانند نازایی، سقط جنین، ‌تولد نوزاد مرده، عقب ماندگی های ذهنی و گواتر را به دنبال دارد که این عوارض در دوران جنینی شدیدتر است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا،  حسین دلشاد فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم اظهار داشت: ید به طور عمده به صورت یون و بیشتر در غدد تیروئید و مقدار کمتری نیز در غدد بزاق و معده وجود دارد و همچنین تمام سلول ها دارای مقدار جزیی ید هستند.

وی افزود: عامل اصلی ید، حضور دو هورمون است که این هورمون ها بر بیشتر اندام های بدن اثر می گذارد و برای تکامل و عملکرد طبیعی بدن و دستگاه عصبی، حفظ گرمای بدن و انرژی ضروری است.

دلشاد تصریح کرد:‌ میزان نیاز روزانه به ید در شیر خواران ۴۰ میکروگرم و در بالغین ۱۵۰ میکرو گرم است.

این فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم در خصوص مهمترین منابع طبیعی ید گفت: مواد غذایی دریایی مثل ماهی آب های شور و ساردین و لبنیات آلوده شده به مواد ضدعفونی کننده حاوی ید هستند ولی مطمئن‌ترین راه برای تامین ید کافی، ‌استفاده از نمک ید دار است.

به گفته وی، ید باعث سلامت پوست ، مو ، ناخن و دندان، تنظیم سرعت سوخت و ساز بدن، تنظیم متابولیسم سلولی( تبدیل غذا به انرژی) و تقویت بافت پیوندی می شود.

دلشاد ابراز داشت: خواب آلودگی ، بی حالی و سستی، گواتر، اضافه وزن، بیماری های کیست تخمدان، خارش، جوش و زخم های پوستی، مشکلات معده و روده ای از علائم کمبود روی در بدن است.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.