کنترل رویاها با نرم‌افزار

جام جم آنلاین: حتما شما هم شنیده‌اید که از قدیم وقتی شخصی آرزوی بزرگ و دست‌نیافتنی داشت می‌گفتند مگر در خواب ببینی! اما هم‌اکنون به مدد علم و فناوری این کار در حال اجراست.

یک روانپزشک انگلیسی که متخصص پدیده‌های ماوراءا‌لطبیعه است، تصمیم گرفته گروهی از داوطلبان را به دعوت بخواند با این سوال که آیا ممکن است آنچه در خواب می‌بینیم، کنترل کنیم؟

پروفسور ریچارد ویزمن که یک روان‌شناس انگلیسی است، می‌گوید با این‌که این یک تجربه واقعی است، ولی مانند یک فیلم مستند به نظر می‌رسد.

وی درصدد ساخت اپلیکیشنی برای آیفون است به نام آن Dream on. ویژگی این نرم‌افزار این است که می‌تواند رویای اشخاص را تحت تاثیر قرار دهد و آن را کنترل و جهت‌دهی کند یا در صورت تمایل مسیر و جهت دلخواه آن را عوض نماید. از این رو انجمن پزشکان ادینبورگ، تحقیق گسترده‌ای را روی ۱۰۰ هزار نفر به اجرا گذاشته است.

به این صورت که نرم‌افزار تلفن همراهی که روی تخت نصب شده می‌تواند لحظاتی را که شخص در حال دیدن رویاهای شیرین است مانند گردش در جنگل یا یک خواب نیمروزی کنار ساحل را تشخیص دهد.

در این هنگام دستگاه، موسیقی ملایمی را پخش می‌کند و سپس تلفن زنگ ملایمی برای بیدار کردن شخص می‌زند و شخص خلاصه آنچه در خواب دیده است را تعریف می‌کند.

محققان امیدوارند با این روش هر شب، هزاران قصه از رویاهای خواب افراد را به تصویر بکشند و با تجزیه و تحلیل این داده‌ها راهی بیابند که بتواند نوع رویاهای اشخاص را کنترل کند.

وی افزود: این اپلیکیشن رایگان خواهد بود و ما امیدواریم بتوانیم تمام آنچه را در رویاهای اشخاص اتفاق می‌افتد، به تصویر بکشیم.

پرفسور ریچارد ویزمن می‌گوید: گذراندن یک شب خوب و دیدن رویاهای شیرین در خواب باعث افزایش میزان بهره‌وری افراد می‌شود و به طور کلی خواب خوب و رویای شیرین برای سلامت جسم و روح بسیار مفید است.

وی افزود: اشخاصی که از فشار روحی و افسردگی رنج می‌برند، بیشتر از دیگران خواب می‌بینند و بیشتر خوابشان هم کابوس است. با این روش شاید بتوان کیفیت خواب و رویای این اشخاص را تغییر داد و اگر موفق شویم جهت و نوع رویاهای خواب افراد را به گونه‌ای درست تغییر دهیم، می‌توانیم در بهبودی و سلامت روحی و روانی اشخاص اثر بگذاریم.

مترجم: ستاره حمیدیان
منبع: AFP.FRANCE


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.