کهیر ؛ مزاحم تابستانی پوست

جام جم آنلاین: استفاده منظم از کرم‌های ضدآفتاب، همچنین بهره‌گیری از کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی می‌تواند شما را همچون دیگر افراد از شر آفتاب‌سوختگی و عوارض ناشی از اشعه فرابنفش خورشید حفظ کند.

اما تنها نور خورشید نیست که در فصول گرم سال با پوست شما سر ناسازگاری دارد، بلکه قرار گرفتن در محیط‌های بسیار گرم، ورزش‌کردن در فصل تابستان یا استحمام با آب بسیار گرم نیز می‌تواند، عوارض پوستی خاصی را به همراه آورد که شناخته شده‌ترین آنها «عرق‌سوز» ناشی از تعریق زیاد و کهیر‌های پوستی کولینرژیک ناشی از بالا رفتن حرارت بدن است.

دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با «جام‌جم» می‌گوید: «بسیاری از افراد تصور می‌کنند که آزاردهنده‌ترین عارضه پوستی در فصل گرما، یعنی عرق‌سوزشدن ناشی از تعریق زیاد در محیط‌های گرم و خشک است، در حالی که استحمام بیش از حد و قرار گرفتن طولانی‌مدت در محیط‌های مرطوبی چون استخرها نیز می‌تواند عوارض پوستی خاصی چون عرق‌سوز و کهیرهای پوستی را در برخی افراد ایجاد کند.»

لباس‌های سبک و خنک بپوشید

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که در فصول گرم یا به علت گرم‌شدن بدن و به دنبال آن تعریق زیاد، هنگام ورزش یا فعالیت بدنی زیاد، دچار نوعی عارضه پوستی به صورت برجستگی‌های کوچک سر سوزنی همراه با قرمزی‌، خارش و سوزش می‌شوید؛ بدانید که پوست‌تان مستعد بروز عرق‌سوز یا واکنش پوستی نسبت به گرما و تعرق ناشی از آن است.

دکتر داوودی در پیشگیری و کنترل این نوع واکنش‌های پوستی توصیه می‌کند: اگر از آن دست افرادی هستید که در فصول گرم یا هنگام بالارفتن حرارت بدن دچار ضایعات پوستی چون عرق‌سوز می‌شوید، باید سعی کنید که همیشه لباس‌های خنک و راحت بپوشید. بخصوص وقتی به منزل می‌‌رسید، لباس‌های تنگ و پلاستیکی را کنار بگذارید و دوش بگیرید. نکته مهم‌تر آن‌که پس از دوش‌گرفتن به‌دقت خود را خشک کنید، چراکه مرطوب ماندن پوست، احتمال عرق‌سوز را تشدید می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که بروز واکنش‌های پوستی همچون عرق‌سوز، افرادی را که دچار اضافه وزن هستند، بیشتر تهدید می‌کند، می‌افزاید: کسانی که فعالیت بدنی زیادی دارند یا زیاد پیاده‌روی می‌کنند و مستعد عرق‌سوز هستند باید از پودر تالک یا پودر بچه استفاده کنند.

حساسیت به آب

شاید برای شما هم به دفعات اتفاق می‌افتد که پوست بدن یا صورت‌تان پس از استحمام با دانه‌های قرمز رنگی پوشیده می‌شود که پس از حداکثر نیم‌ساعت از بین می‌رود. بسیاری بر این باورند که این دانه‌های قرمز پوستی نوعی حساسیت به آب است، اما متخصصان پوست از این عارضه پوستی به‌عنوان نوعی «کهیر» نام می‌برند.

دکتر داوودی در این باره توضیح می‌دهد: کهیر‌های «کولینرژیک» در برخی افراد و بیشتر در زنان به دنبال استحمام با آب‌گرم یا هنگام بالارفتن حرارت بدن در پی فعالیت ورزشی بروز می‌کند. دانه‌های ریز و قرمز ناشی از این کهیرها تنها با سوزش همراه است و پس از مدت کوتاهی فروکش می‌کند، اما اگر این نوع کهیرها آزارتان می‌دهد، می‌توانید در مواردی که بالارفتن حرارت بدن قابل پیش‌بینی است از آنتی‌هیستامین استفاده کنید.

استفاده از ترکیبات بهداشتی ضد عرق

چندی پیش در خبرها صحبت از سرطانزا بودن ترکیبات آرایشی بهداشتی ضدعرق چون دئودورانت‌ها یا اسپری‌ها شده بود.

دکتر داوودی ضمن نفی این نوع اثرات برای ترکیبات بهداشتی ضدعرق، اضافه می‌کند: «فقط در صورت بروز حساسیت‌های پوستی چون قرمزی و خارش پوست، استفاده از این نوع ترکیبات باید متوقف شود. البته استفاده از اسپری‌ها و دئودورانت‌های ضدعرق برای افرادی که دچار اشکال شدید عرق‌سوز هستند، توصیه نمی‌شود؛ چنین افرادی باید از فرآورده‌های درمانی و دارویی که دهانه غدد عرقی را مسدود می‌کند، استفاده کنند، البته تعداد افرادی که به این نوع داروها نیاز پیدا می‌کنند، معدود هستند.»

این متخصص پوست تاکید می‌کند: « بروز عفونت‌های میکروبی یا ویروسی در کنار واکنش‌های پوستی مانند عرق‌ سوز نیز، درمان‌های خوراکی و موضعی آنتی‌بیوتیکی را ضروری می‌‌کند.»


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.