کوچولوی من چقدر باید بخوابد؟

گردآوری توسط گروه بهداشت و سلامت ممتازنیوز

شاید شما هم مثل بعضی از والدین جوان با دیدن این همه خوابیدن نوزادتان شگفت‌زده شده باشید. همه والدین دوست دارند بدانند چه میزان خواب برای فرزندشان لازم و کافی است. پاسخ این سؤال برای بچه‌های سنین مختلف فرق می‌کند. اگر شما هم دوست دارید پاسخ این سؤال را در مورد کوچولوی خودتان بدانید بد نیست متن زیر را به دقت مطالعه کنید.

چه سنی چه میزان خواب؟

میزان نیاز کودکان به خواب در طول شبانه روز، با سن آنها رابطه نزدیکی دارد. هرچند همه بچه‌های یک سن به یک اندازه نمی‌خوابند و بعضی از شرایط محیطی بر میزان خواب آنها تاثیر می‌گذارد ولی هنوز هم با دانستن چند اصل می‌توانید بفهمید چه میزان خواب برای کوچولوی شما طبیعی و لازم است. هر چقدر بیشتر صبر کنید عادت‌های مربوط به خواب فرزندتان بیشتر دست‌تان می‌آید و شما قادر خواهید بود راحت‌تر با موضع خواب کودک‌تان کنار بیایید. در حقیقت در مورد برنامه طبیعی خواب کودکان در یک سال اول عمرشان اصول کمک‌کننده‌ای وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

    ریزه کاری‌های خواب نوزاد

وقتی نوزادتان را از بیمارستان به منزل می‌آورید، در روزهای اول متوجه خواهید شد که از ۲۴ ساعت شبانه‌روز او ۱۶ الی ۱۹ ساعت را در خواب می‌گذراند. اما نکته دشوار ماجرا این است که نوزاد تقریبا هر ۲‌ساعت یک بار از خواب بیدار می‌شود! علت این بیدارشدن‌های زود به زود آن است که قدم نورسیده شما معده بسیار کوچکی دارد و نمی‌تواند ذخیره لازم برای بیشتر از ۲‌ساعت را در آن انبار کند! بنابر این باید حواس‌تان باشد که هر ۳‌ساعت یک بار به نوزادتان شیر بدهید و اگر شیر مادر به او می‌دهید حتی فواصل شیر دادن را از ۳‌ساعت هم کمتر کنید. اگر می‌بینید که نوزادتان در طول شب هم عینا مانند روز هر ۲ ساعت یک بار شما را بیدار می‌کند و شیر می‌خواهد نگران نشوید. این دقیقا چیزی است که باید اتفاق بیفتد!

   کودکان ۳ماهه چگونه می خوابند؟

وقتی کودک شیرخوار شما به ۳ماهگی می‌رسد، شما این شانس را دارید که شب‌ها فواصل طولانی‌تری بخوابید! چون همین اتفاق برای فرزندتان هم رخ می‌دهد. البته خیلی خوشحال نباشید چرا که بعضی از بچه‌ها حتی در این سن هم فرقی با دوران نوزادی‌شان نمی‌کنند. این موضوع بستگی به کودک شما دارد. در این زمان نیاز کودک شما به خواب کمتر می‌شود و در شبانه‌روز حدود ۱۳ تا ۱۵ ساعت خواب برایش کافی است. در این زمان ممکن است حتی کودک بتواند در طول شب ۶ ساعت را در خواب بگذراند.

    در۶ماهگی چقدر بخوابند؟

خوشبختانه در۶ ماهگی معده کودک به اندازه‌ای بالغ می‌شود که قادر خواهد بود میزان نسبتا زیادی از غذا را در خود نگه دارد بنابراین شما مجبور نخواهید بود هر ۲ ساعت یک بار به او شیر بدهید. البته در پایان ۶ماهگی غذای کمکی نیز برای شیرخوار شروع می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود او بتواند مدت طولانی‌تری را بدون گرسنگی در خواب بماند. در ۶ ماهگی شیرخواران به‌طور میانگین به روزانه ۱۲ تا ۱۴ ساعت خواب نیاز دارند. البته چه بخشی از این میزان خواب در شب سپری شود و چه مقدار از آن در روز، کاملا بستگی به کودک دارد. اگر شما پدر و مادر خوش‌شانسی باشید و پیش از این توانسته باشید عادت‌های خواب فرزندتان را کمی منظم کنید، کودک‌تان بیشتر این مقدار خواب را در شب خواهد گذراند!

   خشت اول را درست بگذارید!

بسیاری از والدین جوان اصلا به اینکه نوزادشان کجا به خواب می‌رود توجه نمی‌کنند. کوچولوی بیچاره روی یک پتو یا روی کاناپه به خواب رفته و بزرگ‌ترها در اطرافش مشغول گفت‌وگو و تماشای تلویزیون هستند. اگر می‌خواهید کودک‌تان تفاوت روز و شب را بهتر و زودتر بفهمد باید کاری کنید تا این دو زمان برای او کاملا متفاوت به‌نظر برسد. با آرام و تاریک کردن محیط هنگام خواب شبانه کودک یاد می‌گیرد که اکنون وقت خواب است. شاید فکر کنید برای کودکان یک سال زود است اما داشتن یک برنامه خواب منظم و دقیق در طول روز و شب به ایجاد عادت‌های سالم و درست خواب در آینده فرزندتان کمک بزرگی می‌کند. این کار نه تنها به نفع فرزندتان است و به او کمک می‌کند انرژی کافی و استراحت کافی داشته باشد بلکه برای خود شما نیز مفید است. چون در آینده نزدیک مجبور نخواهید بود برای رفتن به تختخواب با کوچولوی‌تان بجنگید!

    وقتی کوچولوها چرت می‌زنند

وقتی کودک شما به ۹ تا ۱۲ ماهگی می‌رسد، دیگر قادر خواهد بود تمام شب را در خواب بگذراند. در حقیقت اگر در این سن کودک شما شب‌ها بیدار می‌شود و نمی‌خوابد، باید دنبال دلیل آن بگردید. در این سن کودک به ۱۱ تا ۱۳ ساعت خواب نیاز دارد و اگر کمتر از این مقدار بخوابد تبدیل به کوچولوی نق‌نقوی بداخلاقی می‌شود که اطرافیان را هم کلافه می‌کند. در این زمان شما باید سعی کنید برنامه خواب فرزندتان را به شکلی تنظیم کنید که در طول روز حداقل ۲ یا ۳ بار چرت کوتاهی بزند. بهترین برنامه برای این کار آن است که کودک را به یک چرت کوتاه قبل از ظهر، یک چرت بعد از ناهار و یکی در عصر عادت دهید. این کار به شما اطمینان می‌دهد که کودک‌‌تان خواب کافی خواهد داشت و همچنین بدن او به مقدار انرژی لازم برای رشد سریعش دست خواهد یافت.

نظر تان را در مورد این مطلب در پایین صفحه در بخش نظرات بنویسید  

+ ۰

مخالفم + ۰


دانستنی های نوزادان Rss
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.