لاغری به چه قیمت؟!

به گزارش ایمنا افزایش سوخت و ساز بدن کلید طلایی کاهش وزن است. اما میزان و سرعت آن بسته به عوامل زیادی است. سرعت بالای سوخت و ساز در برخی‌ها ارثی است و در کل مردان حتی به هنگام استراحت، کالری بیشتری نسبت به زنان می‌سوزانند. در اغلب افراد پس از گذر از ۴۰ سالگی سرعت متابولیسم افت می‌کند. اگرچه هیچ کس قادر نیست افزایش سن، جنسیت و یا عوامل ژنتیکی را تغییر دهد، اما اشتباهاتی هم هست که انجام آن‌ها تاثیر مستقیم بر روند و سرعت متابولیسم بدن دارد.
یکی از این اشتباهات رایج، گرفتن رژیم‌های سخت است. رژیم‌های سخت و کوتاه مدت؛ به ویژه آن‌هایی که در روز کمتر از ۱۰۰۰ کالری مصرف می‌شود، فاجعه‌ای است برای کسانی که انتظار دارند با سرعت‌دهی به سوخت و ساز بدن، میزان بیشتری لاغر شوند. این گونه رژیم‌ها حتی در صورتی که مغذی‌ترین‌ها هم در آن مصرف شود و وزن را هم خیلی زود و زیاد کاهش دهد، به میزان بالایی بافت ماهیچه‌ای را از بین می‌برد. هرچه حجم ماهیچه‌ها کمتر شود، سرعت سوخت و ساز بدن هم کمتر می‌شود.
نتیجه نهایی آن که بدن نسبت به قبل از دوران رژیم، کالری کمتری می‌سوزاند که همان دستاورد رژیم‌‌های سختی است که این روزها خیلی‌ها به امید کاهش وزن یک‌باره و سریع، به آن روی می‌آورند.
برگردان: آتنا بیانی‌پور

اخبار اخبار علمی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.