لباس امیرکبیر بر تن ۴ بازیگر

۱۲ام بهمن ،

جام جم آنلاین: میرزا محمد تقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، یکی از صدراعظم‌های ایران در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار بود. اصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز شد و تا پایان مسوولیت کوتاه او ادامه یافت. تاسیس دارالفنون و انتشار یافتن روزنامه وقایع الاتفاقیه از جمله اقدامات وی به شمار می‌آید.

زندگی پر فراز و نشیب زندگی امیرکبیر سبب شد کارگردانانی همچون زنده‌یاد علی حاتمی‌، سعید نیکپور و محمدرضا ورزی دست به کار شوند و اثری دربارهٔ او بسازند.

زنده‌یاد علی حاتمی اولین کسی است که زندگی امیرکبیر را در قالب سریالی با نام «سلطان صاحبقران» ساخت.

این سریال روایتگر تلاش‌های امیرکبیر برای اصلاحات ایران بود. امتیاز این سریال را می‌توان بازی‌های خوب بازیگران و دیالوگ‌های منسجم و هم آوا دانست. ناصر ملک‌مطیعی در این سریال نقش امیرکبیر را بازی می‌کرد.

سعید نیکپور، اولین کارگردانی بود که بعد از پیروزی انقلاب سراغ شخصیت امیرکبیر رفت. «امیرکبیر» یکی از سریال‌های محبوب دهه ۶۰ تلویزیون است که پرویز زاهدی فیلمنامه آن را نوشته است.

وی علاوه بر کارگردانی، نقش امیرکبیر را در کنار ایرج راد، محمد مطیع، فخری خوروش، ژاله علو و… بازی کرد. این مجموعه تلویزیونی سال ۱۳۶۳ ضبط و پخش آن از اردیبهشت ۱۳۶۴ از شبکه یک آغاز شد.

امیرکبیر یکی از بخش‌های مجموعه «قرن سرنوشت» بود که قرار بود به شخصیت‌های معروف قرون قبل بپردازد.

اولین بخش از این طرح با عنوان «شاه شکار» سال ۶۱ با پرداختن به زندگی میرزارضا کرمانی تولید شد و دومین بخش به امیرکبیر اختصاص داشت.

در زمان ساخت این سریال بهروز افخمی، مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه یک را به عهده داشت و حمایت زیادی از ساخته‌شدن این اثر کرد.

سعید نیکپور در این سریال تلاش کرد بازی‌اش به گونه‌ای باشد تا صلابت شخصیت امیرکبیر را نشان بدهد. وی در این بازی‌ شخصیت فردی امیرکبیر را برجسته کرد، به همین دلیل مخاطبان با این شخصیت همذات‌پنداری کردند.

تصویر پیر شدن یکشبه امیرکبیر پس از تحمل سختی‌ها و رنج‌های بی‌شمار در این سریال هرگز از یادها نمی‌رود.

در میان امیرکبیرهای تلویزیونی، امیرکبیر نیکپور تاریخی‌ترین، مقبول‌ترین و ملموس‌ترین شخصیت نمایشی است.

سریال تلویزیونی «سال‌های مشروطه» را می‌توان نسخه امروزی زندگی امیرکبیر دانست که محمدرضا ورزی کارگردانی آن را به عهده داشت.

در این سریال محمد صادقی ایفای نقش امیرکبیر را به عهده داشت. ورزی در این سریال بیشتر به ابعاد سیاسی شخصیت امیرکبیر پرداخت، گرچه دیالوگ‌های این مجموعه هم بعد از پخش مورد انتقاد قرار گرفت.

داریوش ارجمند هم از بازیگرانی است که تجربه بازی در نقش امیرکبیر را دارد. گرچه او تنها یک سکانس در فیلم سینمایی «ناصرالدین شاه آکتور سینما» بازی داشت، اما در همان یک سکانس یک بازی خوب، روان و تکان‌دهنده ارائه کرد که مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

هر چند صدای او دوبله شد، ولی این مساله لطمه‌ای به بازی او نزد و مخاطبان سینما شاهد یک بازی درخشان در نقش امیرکبیر از او بودند.

فاطمه عودباشی – گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.