لبنیات باید در رژیمهای لاغری گنجانده شود

سه شنبه ۱۶ آبان

لبنیات باید در رژیمهای لاغری گنجانده شود

امروزه چاقی به عنوان ریشه بسیاری از بیماری های مزمن موضوع بحث جامعه علمی است و پیشگیری از آن یکی از مهم ترین الویت های سیستم های بهداشتی – درمانی است. از اینرو مصرف بیشتر لبنیات به عنوان راهکاری برای پیشگیری از بروز چاقی و کاهش توده چربی مطرح است. اگر چه مطالعات بسیاری به بررسی تاثیر مصرف لبنیات بر وزن و ترکیب بدن پرداخته اند اما نتایج متفاوتی در این زمینه وجود دارد.
به همین منظور در مطالعه ای برگرفته از ژورنال International Journal of Obesity که از طریق ترکیبی از روشهای سیستماتیک و متا آنالیز و بصورت کاملاً تصادفی، بالینی و کنترل شده صورت گرفت، به بررسی تاثیر مصرف لبنیات بر وزن، توده چربی بدن، توده بدون چربی و میزان دور کمردر بزرگسالان پرداخته اند.
با بررسی منابع معتبری از جمله PubMed, ISI Web of Science, SCOPUS, Science Direct و EMBASE از ژانویه ۱۹۶۰ تا  اکتبر۲۰۱۱  بیش از ۳۰ مطالعه مورد بررسی قرار گرفت.
تحقیقات بر روی داده های مختلفی از جمله وزن، توده چربی بدن، توده بدون چربی بدن و دور کمر نیز برخوردار بودند صورت گرفت. بطور کلی نتایج این بررسی نشان دادکه  تفاوت معنا داری در نتایج حاصل از مصرف لبنیات بر وزن بدن دیده شد. در این پژوهش مشاهده شد، افزایش مصرف لبنیات منجر به کاهش قابل توجهی در توده  چربی بدن و اندکی افزایش در توده بدون چربی و ۱۹/۲ cm کاهش در میزان دور کمرگروه مداخله گر نسبت به گروه شاهد می گردد. همچنین تحلیل های زیر گروهی نشان داد که افزایش مصرف لبنیات (بدون محدودیت انرژی) در هر دو گروه، تاثیر چندانی بر وزن، توده چربی بدن، توده بدون چربی و دور کمر نداشته است، اما مصرف رژیم غذایی کاهش وزن همراه با مقادیر بالای لبنیات، منجر به ۲۹/۱ کیلو کاهش وزن بیشتر، ۱۱/۱ کیلو کاهش بیشتر در توده چربی بدن، ۷۲/۰ کیلو افزایش حجم عضلانی بدن و ۴۳/۲ سانتیمتر کاهش بیشتر در میزان دور کمر این افراد در مقایسه با گروه شاهد گردیده است.
نکته عملی : نتایج حاکی از آنند که افزایش مصرف لبنیات بدون محدودیت انرژی ممکن است منجر به تغییرات قابل توجهی در وزن و ترکیب بدن نگردد، در حالیکه گنجاندن محصولات لبنی در رژیم غذایی کاهش وزن با انرژی محدود تاثیر بسزایی بر وزن، توده چربی بدن، توده بدون چربی و دور کمر افراد در مقایسه با رژیم غذایی کاهش وزن (فاقد لبنیات) دارد.

منبع:

International Journal of Obesity 17 January 2012

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟


اخبار و مقالات – کلینیک رژیم درمانی نوین – دکتر حمیدرضا فرشچی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.